Kursplan - Kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA174
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-01-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Empati : nyckeln till samarbete i professionella samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 201 sidor
ISBN: 9789144116716 LIBRIS-ID: 22277544
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Grundläggande samtalsmetodik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 261 sidor
ISBN: 9789144117393 LIBRIS-ID: 20891878
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Kompendier
Att utveckla yrkeskunnande genom att bli berörd och beröra - erfarenheter av dialogseminarier. KAPET, 11(1), 1-22.
2015
Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences
2006
Övrigt
Barnombudsmannen informerar BI 2004:03. Att samtala med barn och unga.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. planera, genomföra och göra en anamnes för såväl enskilda samtal som gruppsamtal i verksamheter
2. redovisa och diskutera såväl empirisk som teoretisk kunskap om professionella samtal
3. analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
4. visa insikt om betydelsen av interaktion och samverkan med olika samtalspartners
5. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kvalificerade samtal som specialpedagogisk, pedagogisk och psykosocial praktik
- Kartläggande, utredande samtal
- Samtal med barn och unga
- Konsultation, vägledning och rådgivning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Förskollärarexamen, lärarexamen, socionomexamen eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng med huvudområde pedagogik, specialpedagogik, psykologi eller sociologi eller motsvarande, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i huvudområdet.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
GRU1, gruppuppgift,2 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium avseende lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd