Kursplan - Ledning av digital transformation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA338
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att utveckla såväl studenternas förståelse för hur digital transformation kan ses som organisatoriska förändringsprocesser, som kunskap om hur sådana förändringsprocesser kan ledas. Genom att i så stor utsträckning som möjligt bygga på studenters tidigare erfarenheter och kunskap av hur management utförs och kan förstås, bidrar kursen med fördjupade insikter i hur arbete, organisering, och ledning förändras av, och samtidigt är betydande för, digital transformation av organisationer såväl som för samhället i stort.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Diskutera det komplexa sambandet mellan nuvarande digitala transformationsprocesser och relevanta historiska och samhälleliga skeenden.
2. Kritiskt diskutera konsekvenser av digital transformation för arbete, arbetsliv, organisering, och ledarskap utifrån relevanta teorier.
Färdigheter och förmågor:
3. Organisera processer av grupplärande genom att engagera sig i interaktiva akademiska diskussioner.
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt:
4. Utvärdera etiska frågor relaterade till introduktionen och bruket av digitala teknologier i arbete.
Innehåll
I kursen behandlas flera olika teoretiska perspektiv på digital transformation och digital teknologi i relation till organisations- och managementstudier. Studenter förväntas att nyttja dessa perspektiv för att kritiskt utforska verkliga fall av digital transformation och kritiskt diskutera konsekvenserna av hur digital teknik introduceras och används i organisationer.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Förutom detta krävs även Engelska B eller Engelska 6.
Examination
Seminarie (SEM1) Seminarieserie enligt instruktioner, 2,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U). Avser lärandemål 1, 2 och 4.
Gruppuppgift (GRU1) Grupparbete enligt instruktioner, 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U). Avser lärandemål 1 och 3
Projekt (PRO1) Projektarbete som kan inkludera muntlig presentation och diskussion utifrån skriftlig förberedelse enligt instruktioner, 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Avser lärandemål 2 och 4.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig