Kursplan - Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande hälso-och sjukvård på vårdcentral
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE190
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om människors utveckling, deras livsvillkor, rättigheter och hälsa. Studenten ska utveckla färdighet och förmåga att utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt självständigt arbeta med triagering, undersökningar och behandlingar vid komplexa frågeställningar samt förebyggande och hälsofrämjande insatser på vårdcentral. Studenten ska även visa fördjupad kunskap i omvårdnadsplanering och samordning av hälsoarbete med individer och grupper.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och värdera människors utveckling och livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
2 identifiera och problematisera mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
3 identifiera och problematisera människors rättigheter i vårdsituationer
4 identifiera och triagera medicinska tillstånd vid telefonrådgivning och på vårdcentral
5 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera omvårdnadsåtgärder på vårdcentral
6 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser med enskilda eller grupper på vårdcentral
7 medverka vid, självständigt utföra och utvärdera undersökningar och behandlingar vid medicinska sjukdomstillstånd på vårdcentral
8 visa förmåga att samtala om och göra bedömningar av patienters psykiska hälsa och ohälsa
9 tillämpa familjefokuserad omvårdnad i komplexa vårdsituationer på vårdcentral och problematisera detta utifrån vetenskapliga och etiska aspekter
10 tillämpa och värdera kunskap om komplexa frågeställningar i vårdsituationer på vårdcentral i relation till personlig och professionell utveckling
11 identifiera, bedöma och värdera människors hälsa och omvårdnadsbehov på vårdcentral utifrån evidensbaserad praktik och etiska aspekter
12 kritiskt reflektera kring samordning av vårdinsatser som samverkan i team inom en vårdcentral eller mellan vårdcentral och andra arenor
13 kritiskt reflektera kring användning av hälso- och välfärdsteknik på vårdcentral ur ett patient- och jämlikhetsperspektiv
14 tillämpa och värdera kunskap om juridiska regelsystem och föreskrifter, dokumentation och kvalitetssäkring på vårdcentral
15 identifiera behov av kunskapsutveckling avseende primärvård med inriktning mot vårdcentral samt formulera problem, syfte och metod relevant för vårdvetenskap inom primärvård: vårdcentral
16 kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod i eget och andras PM inom primärvård: vårdcentral
17 med beaktande av forskningsetiska principer identifiera, värdera och reflektera över forskningsetiska utmaningar i relation till eget och andras PM
Innehåll
Människors utveckling, livsvillkor, hälsa och rättigheter
Ekologisk systemteori
Normmedvetenhet
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser
Triagering
Telefonrådgivning
Omvårdnadsprocessen
Familjefokuserad omvårdnad
Kommunikation: rapporteringsmodell, Motiverande samtal (MI)
Vardagspediatrik
Vaccinationer
Geriatrik
Komplexa vårdsituationer
Multisjuklighet
Folksjukdomar
Psykisk ohälsa
Våld i nära relationer
Stöd till närstående i vård i livets slutskede
Medicinska bedömningar, undersökningar och behandlingar
Hälsoundersökningar
Förebyggande och hälsofrämjande arbete
Personlig och professionell utveckling
Samordning av hälsoarbete
Hälso- och välfärdsteknik
Juridiska regelsystem och föreskrifter
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Vetenskaplig metod och forskningsetik
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Praktik, 8 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, examinerar lärandemål, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PMO1, Promemoria, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyg Godkänd på hela kursen ska SEM1, HEM1, SEM2, PRA1, INL1 och PMO1 vara bedömda som Godkända.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE183.