Kursplan - Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande hälso- och sjukvård i hemmet
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE189
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om människors utveckling, deras livsvillkor, rättigheter och hälsa. Studenten ska utveckla färdighet och förmåga att utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt självständigt arbeta med prioritering, undersökningar och behandlingar vid komplexa frågeställningar samt förebyggande och hälsofrämjande insatser inom hälso- och sjukvård i hemmet. Studenten ska även visa fördjupad kunskap i omvårdnadsplanering och samordning av omvårdnadsinsatser inom hälso- och sjukvård i hemmet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och värdera människors utveckling och livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
2 identifiera och problematisera mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
3 identifiera och problematisera människors rättigheter i vårdsituationer
4 identifiera och prioritera medicinska tillstånd vid telefonrådgivning och hembesök
5 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera omvårdnadsåtgärder inom hälso- och sjukvård i hemmet
6 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera hälsofrämjande, förebyggande, habiliterande och rehabiliterande insatser inom hälso- och sjukvård i hemmet
7 medverka vid, självständigt utföra och utvärdera undersökningar och behandlingar vid medicinska sjukdomstillstånd inom hälso- och sjukvård i hemmet
8 visa förmåga att samtala om och göra bedömningar av patienters psykiska hälsa och ohälsa
9 tillämpa familjefokuserad omvårdnad i komplexa vårdsituationer inom hälso- och sjukvård i hemmet och problematisera detta utifrån vetenskapliga och etiska aspekter
10 tillämpa och värdera kunskap om komplexa frågeställningar i vårdsituationer inom hälso- och sjukvård i hemmet i relation till personlig och professionell utveckling
11 identifiera, bedöma och värdera människors hälsa och omvårdnadsbehov inom hälso- och sjukvård i hemmet utifrån evidensbaserad praktik och etiska aspekter
12 kritiskt reflektera kring samordning av vårdinsatser som samverkan i team inom hälso- och sjukvård i hemmet och med andra arenor
13 kritiskt reflektera kring användning av hälso- och välfärdsteknik inom hälso- och sjukvård i hemmet ur ett patient- och jämlikhetsperspektiv
14 tillämpa och värdera kunskap om juridiska regelsystem och föreskrifter, dokumentation och kvalitetssäkring inom hälso- och sjukvård i hemmet
15 identifiera behov av kunskapsutveckling avseende hälso- och sjukvård i hemmet samt formulera problem, syfte och metod relevant för vårdvetenskap inom primärvård: hälso- och sjukvård i hemmet
16 kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod i eget och andras PM inom primärvård: hälso- och sjukvård i hemmet
17 med beaktande av forskningsetiska principer identifiera, värdera och reflektera över forskningsetiska utmaningar i relation till eget och andras PM
Innehåll
Människors utveckling, livsvillkor, hälsa och rättigheter
Ekologisk systemteori
Normmedvetenhet
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser
Prioritering av insatser
Telefonrådgivning
Omvårdnadsprocessen
Familjefokuserad omvårdnad
Kommunikation
Komplexa vårdsituationer
Multisjuklighet
Folksjukdomar
Geriatrik och skörhet hos äldre
Vardagspediatrik
Psykisk hälsa och ohälsa
Våld i nära relationer
Palliativ vård
Akuta bedömningar
Medicinska bedömningar, undersökningar och behandlingar
Hälsoundersökningar
Förebyggande och hälsofrämjande arbete
Personlig och professionell utveckling
Samordning av omvårdnadsinsatser
Hälso- och välfärdsteknik
Juridiska regelsystem och föreskrifter
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Vetenskaplig metod och forskningsetik
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Praktik, 8 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PMO1, Promemoria, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyg Godkänd på hela kursen ska SEM1, HEM1, SEM2, PRA1, INL1 och PMO1 vara bedömda som Godkända.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE181.