Kursplan - Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård och elevhälsa
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE188
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barns och ungas fysiska, psykiska och sociala utveckling, deras livsvillkor, rättigheter och hälsa. Studenten ska utveckla färdighet och förmåga att utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt självständigt arbeta hälsofrämjande och att självständigt utföra bedömningar och undersökningar av hälsa och utveckling samt genomföra vaccinationer. Studenten ska även visa fördjupad kunskap i omvårdnadsplanering och samordning av hälsoarbete med individer och grupper.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och värdera barns och ungas utvecklingskompetenser och livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
2 identifiera och problematisera mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
3 identifiera och problematisera barns och ungas rättigheter i vårdsituationer
4 identifiera, bedöma och värdera barns och ungas hälsa och utveckling samt omvårdnadsbehov utifrån evidensbaserad praktik och etiska aspekter
5 identifiera och bedöma avvikelser i barnets hälsa och utveckling och vardagspediatriska tillstånd inom barnhälsovårdens och eller elevhälsans verksamhetsområde samt genomföra och följa upp vaccinationer
6 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera omvårdnadsåtgärder
7 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser med enskilda eller grupper inom barnhälsovård och eller elevhälsa
8 medverka vid, självständigt utföra och följa upp undersökningar och insatser inom barnhälsovård och eller elevhälsa
9 tillämpa familjefokuserad omvårdnad i komplexa vårdsituationer inom barnhälsovård och eller elevhälsa och problematisera dessa utifrån vetenskapliga och etiska aspekter
10 tillämpa och värdera kunskap om komplexa frågeställningar i vårdsituationer inom barnhälsovård och eller elevhälsa i relation till personlig och professionell utveckling
11 kritisk reflektera kring samordning av vårdinsatser som samverkan i team inom en arena eller mellan olika arenor
12 kritiskt reflektera kring användning av hälso- och välfärdsteknik inom barnhälsovård och eller elevhälsa ur ett individ- och jämlikhetsperspektiv
13 tillämpa och värdera kunskap om juridiska regelsystem och föreskrifter, dokumentation och kvalitetssäkring inom barnhälsovård och elevhälsa
14 identifiera behov av kunskapsutveckling avseende primärvård med inriktning mot barnhälsovård eller elevhälsa samt formulera problem, syfte och metod relevant för vårdvetenskap inom primärvård: barnhälsovård eller elevhälsa
15 kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod i eget och andras PM inom primärvård: barnhälsovård eller elevhälsa
16 med beaktande av forskningsetiska principer identifiera, värdera och reflektera över forskningsetiska utmaningar i relation till eget och andras PM
Innehåll
Barns utveckling, livsvillkor, hälsa och rättigheter
Ekologisk systemteori
Barnkonventionen
Normmedvetenhet
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser
Hälsoundersökning med bedömning av hälsa och utveckling
Förebyggande och hälsofrämjande arbete som t.ex. levnadsvanor
Omvårdnadsprocessen
Familjefokuserad omvårdnad
Föräldraskapsstöd som t.ex. jämlikt och jämställt föräldraskap
Motiverande samtal (MI)
Vardagspediatrik
Vaccinationer
Komplexa vårdsituationer
Psykisk hälsa
Våld i nära relationer
Att möta och stödja människor i kris som t.ex. vid dödsfall
Personlig och professionell utveckling
Samordning av hälsoarbete
Hälso- och välfärdsteknik
Telefonrådgivning
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Juridiska regelsystem och föreskrifter
Vetenskaplig metod och forskningsetik
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Praktik, 8 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PMO1, Promemoria, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyg Godkänd på hela kursen ska SEM1, HEM1, SEM2, PRA1, INL1 och PMO1 vara bedömda som Godkända.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE177.