Kursplan - Samverkan mellan professioner - tidiga insatser för barn och unga
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
SQA173
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-01-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 280 sidor,
Kompendier
Att främja barns och ungas psykiska hälsa. Vägledning inför val av implementering av metoder
Karolinska institutets folkhälsoakademi, 2011:22,
Artiklar
It means everything: special educators perceptions of relationships and relational competence
European Journal of Special Needs Education, 36(5), 671685, 2021
Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete. I C Löfberg, Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi (s. 11-18)
2018
Där eleverna är: Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa
Doktorsavhandling, Mittuniversitetet, 2013
Tre texter om specialpedagogik och lärande
Kristianstad University Press, 2018
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupad kunskap kring processarbete för likvärdig utbildning, både teoretiskt och praktiskt, i arbetet med systematiskt kartläggningsarbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för elevhälsans arbete med att i samverkan med tvärprofessionella team synliggöra hindrande och skyddande faktorer på organisations-, skol-, grupp- och individnivå, för att erbjuda alla barn och unga en likvärdig utbildning av god kvalitet
2. genomföra systematisk kartläggning för att identifiera hinder och förutsättningar för barn och ungas lärande och utveckling
3. redogöra för elevhälsans arbete för att identifiera och stödja den superdiversitet skolan möter i syfte att erbjuda likvärdig utbildning
Innehåll
- Tvärprofessionella teorier om, och specialpedagogiska perspektiv på, samverkan mellan tvärprofessioner inom elevhälsan
- Specialpedagogiskt arbete med förebyggande insatser på organisations-, skol-, grupp- och individnivå
- Praktiskt vetenskapligt arbete (systematisk kartläggning) för att främja barn och ungas förutsättningar till en hälsofrämjande och likvärdig utbildning och den superdiversitet skolan möter
Särskild behörighet
Kandidatexamen med huvudområde pedagogik, psykologi, socialt arbete eller sociologi, förskollärarexamen, grundlärarexamen, ämneslärarexamen, socionomexamen, studie- och yrkesvägledarexamen eller motsvarande.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd