Kursplan - Hållbar och ansvarsfull Marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA013
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Referenslitteratur
Guide till akademiskt skrivande : Om att skriva rapporter, uppsatser och självständiga arbeten på universitet och högskolor
2.0 : Karlstad : IPS - KAU, 2017 - Digital
ISBN: 9789163948657 LIBRIS-ID: 21505319
URL: Länk
Artiklar
Information om artiklar som studenten själv kan söka fram tillkommer under kursens gång.
Syfte
Kursen syftar till att bidra, praktiskt och teoretiskt, med kunskap och färdigheter om hållbar marknadsföring. Kursen behandlar de utmaningar och möjligheter som hållbar utveckling innebär för marknadsföring, kommunikation och varumärkesskapande.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att:
Kunskap och förståelse
1. förstå och kunna redogöra för teorier och modeller inom områdena hållbar marknadsföringsstrategi och hållbar marknadskommunikation
Färdigheter och förmågor
2. kunna applicera relevanta teorier inom området hållbar marknadsföring på ett företag
3. kunna analysera ett företags förutsättningar och utmaningar rörande att fatta strategiska beslut kring hållbar marknadsföring
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt
4. kunna diskutera etiska aspekters och hållbarhetsaspekters inverkan på marknadsföringsbeslut och strategier
5. konstruktivt kunna granska och ge kollegial respons på andra studenters uppgifter
Innehåll
Kursen bidrar med vetenskapligt och praktiskt förankrad kunskap om hållbar marknadsföring, kommunikation och varumärkesskapande. Innehållet i kursen omfattar flera modeller och teoribildningar samt praktiska tillämpningar inom hållbar marknadsföring.
Särskild behörighet
22,5 hp företagsekonomi eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1) 2 hp, Betyg Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Uppgiften fokuserar på att studenterna ska kunna resonera kring de teorier som är vedertagna inom hållbar marknadsföring idag.
Avser lärandemål 1 & 4.
Inlämningsuppgift (INL2) 2 hp, Betyg Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Uppgiften fokuserar på att studenterna ska kunna resonera kring etiska och hållbara aspekter och deras påverkan på företags marknadsföring.
Avser lärandemål 1, 4-5
Inlämningsuppgift (INL3) 3,5 hp, Betyg Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Uppgiften fokuserar på att studenterna ska kunna analysera ett företag med ett hållbart marknadsföringsperspektiv i åtanke och resonera kring potentiella förändringar företaget kan göra.
Avser lärandemål 1-5.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd