Kursplan - Handledning 2: Handledning av studenter under verksamhetsförlagd utbildning inom vårdvetenskap
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
VAE185
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att lära sig vårda : med hjälp av reflexion och handledning
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789144123479 LIBRIS-ID: 5d2kt3gx3s01tgmb
Yrkesmässig handledning : mer än ord
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 427 sidor
ISBN: 9789144136271 LIBRIS-ID: mz7qwnl8k1pfrfr9
Referenslitteratur
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor
ISBN: 9789144139555 LIBRIS-ID: l1w0z437j5txh8tr
Övrigt
Litteratur tillkommer, tillgänglig på Canvas
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper i konsten att stödja studenters lärande i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning utifrån ett vårdvetenskapligt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten, med utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, kunna:
1 analysera och diskutera hur vårdvetenskapliga begrepp kan användas som stöd för lärande i vårdande i handledningsprocessen
2 argumentera för idé och genomförande av patientfokuserad handledning utifrån en kunskapsteoretisk grund
3 kritiskt granska och redogöra för olika handledningsmodeller, lärandemiljöers betydelse och handledarens funktion relaterat till evidensbaserad kunskap om lärande och vårdande
4 diskutera hur studentens och handledarens lärande kan stödjas genom reflektion
Innehåll
Livsvärldsperspektiv som teoretisk grund
Vårdvetenskapliga begrepp som stöd för lärande i vårdande
Personcentrerat lärande
Reflektionens betydelse för lärande
Patientfokuserad handledning och lära i par
Lärandemiljöers betydelse och handledarens funktion relaterat till evidensbaserad kunskap om lärande och vårdande
Särskild behörighet
Handledning 1: Handledning av studenter inom hälsa, vård och välfärd 3 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 3,0 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE074.