Kursplan - Handledning 2: Handleda och bedöma studenter i ett beteendemedicinskt arbetssätt inom fysioterapi under verksamhetsförlagd utbildning
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
FYS075
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Referenslitteratur
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Yrkesmässig handledning : mer än ord
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 427 sidor
ISBN: 9789144136271 LIBRIS-ID: mz7qwnl8k1pfrfr9
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska skaffa sig utökade och fördjupade kunskaper och färdigheter i att som handledare stödja och bedöma studenters lärande av ett beteendemedicinskt arbetssätt i fysioterapi under verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva hur centrala begrepp i teorier och modeller av relevans för ett beteendemedicinskt arbetssätt i fysioterapi kan tillämpas i kliniskt arbete
2 urskilja hur ett beteendemedicinskt arbetssätt kan observeras i studenters kliniska arbete
3 tillämpa och värdera strategier för att stödja studentens lärande under verksamhetsförlagd utbildning
4 tillämpa och värdera strategier för bedömning av studenters kunskaper och färdigheter i att tillämpa ett beteendemedicinskt arbetssätt under verksamhetsförlagd utbildning
Innehåll
Teorier, modeller och begrepp av relevans för ett beteendemedicinskt arbetssätt i fysioterapi.
Tillämpning av och evidens för ett beteendemedicinskt arbetssätt inom olika fysioterapeutiska verksamheter.
Pedagogiska strategier och beteendeförändringstekniker för att stödja studenters lärande under verksamhetsförlagd utbildning.
Bedömning av studenters kunskaper och färdigheter i att tillämpa ett beteendemedicinskt arbetssätt under verksamhetsförlagd utbildning
Särskild behörighet
Handledning 1: Handledning av studenter inom hälsa, vård och välfärd 3 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS058.