Kursplan - Grundläggande AI i Marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA012
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens övergripande syfte är att ge kunskaper och färdigheter i att utveckla effektiva marknadsföringsstrategier med hjälp av AI och undersöka hur AI-marknadsföringsverktyg kan användas för att analysera kunddata, anpassa marknadsföringsinsatser och förbättra kundnöjdhet och retentionsgrad. Kursen ska även ge en förståelse för de etiska och samhälleliga konsekvenserna av AI i marknadsföring och vikten av att skydda konsumenternas integritet.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att:
Kunskap och förståelse
1. Ha utvecklat förståelse för de grundläggande principerna och koncepten inom artificiell intelligens samt deras tillämpningar inom marknadsföring.
2. Ha utvecklat kunskap om grundläggande påverkan av AI på marknadsföringsstrategier och kunders beteenden.
Färdigheter och förmågor
3. Kunna presentera en grundläggande marknadsföringsstrategi som utnyttjar AI för att nå målgrupper och skapa värde för organisationer.
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt
4. Kunna kommunicera på en effektiv nivå rörande skapandet av marknadsföringsstrategier med inslag av AI både skriftligt och muntligt.
5. Kunna samarbeta i grupper för att lösa en praktisk uppgift.
Innehåll
Denna kurs ger en grundläggande presentation av användningen av AI inom marknadsföring. Studenterna kommer att ges möjlighet att tillgodogöra sig och använda grundläggande marknadsföringsteori och applicera denna teori på praktiska övningar och fallstudier. Kursen går bland annat igenom:
- Användning av AI för kundinsikter och personalisering av marknadsföring.
- AI som underlag för att skapa marknadsföringsstrategier för att nå olika målgrupper och skapa värde för organisationer.
- Chatbots och automatisering i marknadsföring.
- Etiska överväganden gällande AI och marknadsföring.
- Trender inom AI och marknadsföring.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Projektrapport (PRO1), 3 hp, betyg: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U)
Avser lärandemål 1-5. Arbete som innefattar att planera och genomföra en projektrapport kopplat till AI i marknadsföring. Arbetet kommer att bedömas utifrån kvaliteten på den skrivna rapporten. Rapportens relevans, analys, och tillämpning av teoretiska koncept kommer att bedömas.
Inlämning (INL1), 4,5 hp, betyg: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U)
Avser lärandemål 1-4. Inlämningen syftar till att utvärdera studenternas förmåga att självständigt analysera och resonera kring AI i marknadsföring. Bedömningen baseras på studenternas förmåga att tillämpa teoretiska koncept och presentera sina insikter på ett tydligt och strukturerat sätt.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd