Kursplan - Industriell dynamik och nyindustrialisering i Sverige
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
IEO121
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Ge kunskap och utvecklad förståelse för industriell dynamik och bakomliggande orsaker till industriell omvandling med fokus på den "nyindustrialisering" i synnerhet i norra Sverige.
Kursen utvecklar studenternas analysförmåga av industriell dynamik samt utvecklar praktiska förmågor inom innovationsledning, företagsstrategi och policyutveckling.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten:
1. Känna till och kunna tillämpa teoretiska ramverk inom industriell dynamik för att förstå och analysera industriell förändring. På ett fördjupat sätt kunna beskriva drivkrafter, processer och mönster inom industriell dynamik och nyindustrialisering och kunna ge historiska exempel på industriell omvandling.
2. Ha en fördjupad förståelse för pågående nyindustrialisering i Sverige och de drivkrafter och utmaningar som är kopplade till nyindustrialiseringen.
3. Kunna beskriva global konkurrenssituation och teknologisk utveckling som påverkar förutsättningar för svensk industri.
4. Kunna analysera och tillämpa verktyg från innovationsledning och företagsstrategi vid industriell omvandling.
5. Kunna analysera industriell dynamik och pågående omvandlingsprocesser och redovisa resultaten både skriftligt och muntligt.
Innehåll
Kursen fokuserar på drivkrafter och orsaker till industriell omvandling i en svensk nutida och historisk kontext. I kursen kommer vi behandla den "nyindustrialisering" i synnerhet i norra Sverige.
Kursen ger en ökad förmåga till analys av industriell dynamik och innovationsdriven samhällsförändring, industrianalys, innovationsledning, företagsstrategi och policyutveckling.
Kursens huvudsakliga innehåll:
Pågående industriella satsningar i Sverige. Vad som händer just nu, drivkrafter bakom och kommande utmaningar för den svenska industriella utvecklingen.
Sveriges industriella utveckling från den första industriella revolutionen till idag.
Teorier och ramverk från industriell dynamik och innovationsteori för att förstå industriell omvandling och innovationsdriven samhällsförändring
Pågående teknologisk utveckling och teknologisk konvergens, innefattande de senaste teknologiska framstegen som driver på förändring inom olika sektorer av den svenska industrin.
Global utveckling - både tekniskt och geopolitiskt - för att förstå hur Sveriges position och konkurrenskraft i olika branscher formas av den globala utvecklingen.
Kursen kan delas in i följande delar:
- Teoretiska ramverk inom industriell dynamik med historiska exempel på industriell dynamik (motsvarar 2hp)
- Pågående nyindustrialisering i Sverige och faktorer och drivkrafter bakom denna såväl som kommande utmaningar rörande kompetensbehov, demografi, geopolitik (motsvarar 1hp)
- Global konkurrenssituation och teknologisk utveckling som påverkar förutsättningar för svensk industri (motsvarar 1hp)
- Innovationsledning och företagsstrategi vid industriell omvandling (motsvarar 1hp)
- Tillämpa kunskap från kursen i konkreta projekt som analyserar industriell dynamik och nyindustrialisering (motsvarar 2,5 hp)
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) (avser lärandemål 2)
Inlämningsuppgift (INL2), 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) (avser lärandemål 3)
Inlämningsuppgift (INL3), 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) (avser lärandemål 4)
Muntlig tentamen (MUN1), 4,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) (avser lärandemål 1-5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd