Kursplan - Naturvetenskap och teknik för grundlärare åk 4-6, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU287
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Spira : 1 Biologi
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 324 sidor
ISBN: 9789147116003 LIBRIS-ID: 20794210
Våra byggstenar : grundläggande kemi för grundlärare f-6
4:e upplagan : Rödeby : Gunilla Åkesson Nilsson, [2021] - 303, 4, 316 sidor,
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämneskompetens inom kemi och biologi, kompetens att planera, leda, utveckla, genomföra och utvärdera undervisning i årskurs 4-6 enligt styrdokumenten för grundskolan samt bedöma elevens kunskaper. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupad kunskapsutveckling inom fem övergripande områden: samspel natur och samhälle, lära för vardagslivet, naturvetenskapliga världsbilder, naturvetenskapernas kunskapsproduktion samt naturvetenskapernas didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om de olika ämnesområdena från biologi och kemi som beskrivs i läroplanen
2. med stöd av aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk forskning självständigt planera, genomföra, kritiskt tolka och utvärdera samt redovisa fältstudier, fältdagar, lektioner, experiment och andra observationer
3. utveckla förmåga att hantera material och utrustning samt bedömning inom biologi och kemi
4. kritiskt diskutera hälsoaspekter och frågor som rör sexualitet, relationer och kärlek
5. kritiskt redogöra för hur användning av estetiska uttrycksformer och digitala verktyg utvecklar undervisning i biologi och kemi
6. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Samspel natur och samhälle exempelvis hållbar utveckling, kretslopp och kemiska processer
- Lära för vardagslivet exempelvis livsstil/hälsa, människokroppens anatomi och fysiologi, celler, virus och bakterier, läkemedel/droger, pubertet, sexualitet, reproduktion samt frågor om identitet och relationer
- Naturvetenskapliga världsbilder exempelvis begrepp/teorier som används som utgångspunkt för idéhistoriska diskussioner, estetiskt perspektiv och etiska dilemman, genus och mångkulturella samhällen
- Naturvetenskapernas kunskapsproduktion exempelvis laborationer/exkursioner och naturvetenskapens karaktär
- Naturvetenskapernas didaktik exempelvis ämnesdidaktisk forskning, betygsättning och bedömning samt ämnesintegrering, tematisk undervisning och elevaktiva arbetsformer
- Användning av estetiska uttrycksformer och hur de kan användas i samband med undervisning i kemi och biologi
- Användning av digitala verktyg och hur de kan användas i samband med undervisning i kemi och biologi
- Biologin och kemins idéhistoria med fördjupningar i upptäckter som påverkat människans levnadsvillkor och syn på världen
- Naturvetenskapens karaktär och arbetssätt och det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 10 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 6 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 3 hp Bedömning och betygssättning för grundlärare 4-6,
- 4 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 för grundlärare 4-6.
Examination
TEN1, salstentamen, 4 hp, skriftlig salstentamen avseende lärandemål 1 (kemi), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 4 hp, skriftlig salstentamen avseende lärandemål 1 (biologi), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
LAB2, laboration 4 hp, genomförande och redovisning av laborationer avseende lärandemål 1-3, 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarier kopplade till fältdagar och litteratur avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och TEN2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd