Kursplan - Att lära på sitt andraspråk
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA236
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 191 sidor
ISBN: 9789144140933 LIBRIS-ID: v7vsnh16s5rlqw9r
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 263 sidor
ISBN: 9789144128955 LIBRIS-ID: bk7qzzxq8sx3mlnz
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
5. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2019 - 286 s,
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 323 sidor,
Artiklar
OrdiL-en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
2007
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20503/1/gupea_2077_20503_1.pdf
Assessing learning - a language based approach
Stockholm: HLS förlag, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84020.1333710072!/menu/standard/file/2006_3_Polias.pdf
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011 - 108 s.
ISBN: 9789174474114 LIBRIS-ID: 12455895
URL: Fulltext
Webbadresser
Flerspråkighet och funktionsnedsättningar
Specialpedagogiska myndigheten, 2023
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012. Tillgänglig på Youtube
Hur blir man klok på sitt andraspråk? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012. Tillgänglig på Youtube
Referenslitteratur
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om vad det innebär för barn och vuxna att lära sig genom sitt andraspråk samt att behandla språkets roll för kunskapsutvecklingen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
- tillämpa undervisningsmetoder som är såväl språk- som kunskapsutvecklande
- belysa läs- och skrivutveckling i ett andraspråksperspektiv
- diskutera språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- analysera läromedel ur ett andraspråksperspektiv
Innehåll
- Metoder för språk- och kunskapsutvecklande undervisning
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- Läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
Särskild behörighet
60 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy, samt
- 15 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare.
Examination
TEN2, salstentamen, 4 hp, tentamen avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, seminarium avseende lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd