Kursplan - Svenska för grundlärare 4-6, introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA043
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Literary conceptualizations of growth : metaphors and cognition in adolescent literature
Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, cop. 2014 - viii, 164 pages
ISBN: 9789027201560 LIBRIS-ID: 16775014
Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
Stockholm: Natur & Kultur, 2015
Kompendier
Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina.
Lund: Studentlitteratur, 2008
Kompendium i svenska språkets struktur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Länk
Webbadresser
Tidig läs- och skrivutveckling i förskoleklass ur ett Flerspråkighetsperspektiv
Skolverket, (u.å)
Elevers läs- och skrivutveckling
Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658969/1553962104233/pdf2361.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Material från Skolverkets lärportal
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Literary conceptualizations of growth : metaphors and cognition in adolescent literature
Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, cop. 2014 - viii, 164 pages
ISBN: 9789027201560 LIBRIS-ID: 16775014
Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
Stockholm: Natur & Kultur, 2015
Kompendier
Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina.
Lund: Studentlitteratur, 2008
Artiklar
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Länk
Webbadresser
Tidig läs- och skrivutveckling i förskoleklass ur ett Flerspråkighetsperspektiv
Skolverket, (u.å)
Elevers läs- och skrivutveckling
Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658969/1553962104233/pdf2361.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Material från Skolverkets lärportal
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper och förmågor för att undervisa i skolämnet svenska. Vidare syftar kursen till att studenten tillägnar sig kunskap om elevers literacyutveckling med fokus på grundläggande läs- och skrivutveckling. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga elevers språkliga utveckling och språkliga medvetenhet ska studenten också tillägna sig kunskaper om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt förmåga att tillämpa dessa i undervisning. Kursen syftar dessutom till att studenten tillägnar sig kunskaper om barn- och ungdomslitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder samt förmåga att använda skönlitteratur i undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt kunna tillämpa detta i svenskundervisningen
2. kritiskt granska och jämföra teorier om läs- och skrivutveckling
3. redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med en- och flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling
4. redogöra för hur en- och flerspråkiga elevers språkutveckling kan främjas
5. tillämpa språkutvecklande arbetssätt
6. redogöra för huvudlinjerna i barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling
7. använda litteraturvetenskapliga begrepp för att analysera och tolka litterära texter
8. redogöra för litteraturdidaktiska metoder och teorier samt kunna ge praktiska exempel på hur skönlitteratur kan användas i undervisning
9. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
10. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Responsgivning
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barn- och ungdomslitteraturens historia och genrer
- Exempel på barn- och ungdomslitteratur från olika tider och kulturer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk- och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen rörande språkets struktur, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen rörande språk-, läs- och skrivutveckling avseende lärandemål 2-4, 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium kring språkutvecklande arbetssätt avseende lärandemål 3, 5 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig och skriftlig redovisning rörande språkutveckling avseende lärandemål 1-3 och 8-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM2, hemtentamen, 5 hp, individuell skriftlig inlämning rörande barn- och ungdomslitteratur och dess didaktiska förutsättningar och tillämpningar i undervisningen avseende lärandemål 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, gruppuppgift rörande tillämpning av grammatikundervisning avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, seminarium rörande tillämpning av undervisning med skönlitteratur avseende lärandemål 5, 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 8 hp.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd