Kursplan - Forskningsmetod för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU363
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i att kunna formulera pedagogiska problemställningar relevanta för gymnasieskolans arbete. Syftet är även att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper om lämpliga metoder för att utforska och hantera pedagogiska problemställningar på ett vetenskapligt och etiskt korrekt sätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och problematisera ett ämnesdidaktiskt fenomen i relation till läraryrket och utifrån detta söka, samla in och tematisera forskning om fenomenet
2. redogöra för och uppvisa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser samt vilka forskningsetiska principer som behöver beaktas i förhållande till metodval
3. redogöra och argumentera för metoder för insamling, bearbetning och analys
4. i utvecklingssyfte motivera och reflektera kring sitt eget och andras vetenskapliga skrivande
5. visa ett tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för insamling, bearbetning och analys av empiriskt material
- Forskningsetik
- Vetenskapligt skrivande
- Aktuell och internationell forskning
Särskild behörighet
180 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 50 hp Svenska för ämneslärare eller 50 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 45 hp Engelska för ämneslärare, 45 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare eller 45 hp Teknik för ämneslärare.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, salstentamen avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, individuell muntlig uppgift (ventilering) avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift (forskningsplan) avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd