Kursplan - Forskningsmetod för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU362
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2018] - 877 sidor
ISBN: 978-91-47-11206-7 LIBRIS-ID: 22490476
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Kompendier
Referenslitteratur
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 186 sidor
ISBN: 9789147127832 LIBRIS-ID: 22597092
Skriva för att lära
2 uppl. : Studentlitteratur, 2011 - 223 sidor
ISBN: 9789144069166 LIBRIS-ID: 9tl4lwhc746278n8
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789144133843 LIBRIS-ID: 6hswnt5s40cz3h12
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i att kunna formulera pedagogiska problemställningar relevanta för grundskolans arbete. Syftet är även att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper om lämpliga metoder för att utforska och hantera pedagogiska problemställningar på ett vetenskapligt och etiskt korrekt sätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och problematisera ett ämnesdidaktiskt fenomen i relation till läraryrket och utifrån detta söka, samla in och tematisera forskning om fenomenet
2. redogöra för och uppvisa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser samt vilka forskningsetiska principer som behöver beaktas i förhållande till metodval
3. redogöra och argumentera för metoder för insamling, bearbetning och analys
4. i utvecklingssyfte motivera och reflektera kring sitt eget och andras vetenskapliga skrivande
5. visa ett tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för insamling, bearbetning och analys av empiriskt material
- Forskningsetik
- Vetenskapligt skrivande
- Aktuell och internationell forskning
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 10 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 5 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, salstentamen avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, individuell muntlig uppgift (ventilering) avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift (forskningsplan) avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd