Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - ämneslärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU359
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i grund- och gymnasieskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet till att utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik självständigt planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i grund- och gymnasieskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för grund- och gymnasieskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som läraryrket kräver
3. självständigt identifiera och välja innehåll och metoder utifrån olika påverkansfaktorer, ämnesteori, ämnesdidaktik samt elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar i syfte att främja elevers lärande och ett gott lärandeklimat
4. självständigt och med ett kritiskt förhållningssätt leda och strukturera undervisningen, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, samt elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar
5. dokumentera, utvärdera och bedöma elevers lärande och kunskap för att skapa underlag för bedömning och betygssättning
6. utveckla den egna undervisningen genom att utvärdera, självständigt och tillsammans med andra, i syfte att på bästa sätt skapa hållbar utveckling i skolan
7. samverka i olika arbetsgrupper i syfte att medverka i skolans utveckling
8. dokumentera, analysera, reflektera och diskutera erfarenheterna av yrkesrollen
9. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplaner för grund- och gymnasieskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Ämnesplaner för gymnasieskolan
- Påverkansfaktorer i grund- och gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg, läromedel och andra pedagogiska verktyg
- Utvärdering, bedömning och betygssättning
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
240 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Forskningsmetod för lärare - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Utvärdering och utvecklingsarbete - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare,
- 90 hp Svenska för ämneslärare eller 90 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 60 hp Engelska för ämneslärare, 60 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 60 hp Teknik för ämneslärare eller 60 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens universitet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i VFU-Handbok, Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning och studiehandledning.