Kursplan - Fördjupning i svenskämnet för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA059
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läsundervisningens grunder
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 342 sidor,
Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande - onlineresurs (216 sidor), 2021
URL: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-181162
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Att bli lärare i svenska
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 206 sidor,
Critical literacy i svensk klassrumskontext
Umeå : Umeå universitet, 2015 - 203 s,
Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1
Örebro : Örebro universitet, 2012
ISBN: 978-91-7668-836-6 LIBRIS-ID: 12344912
URL: Länk
Skrivande i tidiga skolår
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2024] - 199 sidor
ISBN: 9789151109664 LIBRIS-ID: g0lzvxwqdzqwj2gs
Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3
Örebro : Örebro University, 2017 - 267 s.
ISBN: 9789175292113 LIBRIS-ID: 21144250
URL: Länk
Artiklar
Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande
Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020
URL: Länk
Estetiska lärprocesser
Göteborgs universitet,
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR177272
En skola i frihet (i Bromseth & Darj 2010), Martinsson & Reimers, ur Skola i normer
Interactional scaffolding in a first-grade classroom through the teaching-learning cycle
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-19, 2020
Normer i normkritisk barnlitteratur
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Makt! Inget tvivel om den saken - maktstrukturer i svenska detektivromaner för barn
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism"
Varför är Disney så populär? Man föds inte till barn - man blir det
The (non)effect of Joint Construction in a genre-based approach to teaching writing
Routledge, 2019
URL: Länk
Att utvidga och berika ett innehåll
Grattis! Du har gjort ditt första inköp! - marknadens fostran i barns medievärldar
Webbadresser
Filmer Skolverket
Film: kritisk användning av internet
Film: digitalt berättande
Film: tidig skrivundervisning
Film: stärka elevers läsning
Webbadresser
Skolverkets bedömningsstöd för läsa och skriva
Hitta språket (förskoleklass)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/Kmhs%20KM%201-9%20P004%20F-3
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling (åk 1-3)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-5
Nya språket lyfter (åk 1-6)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-3
Webbadresser
Texter från Skolverket
Estetiska lärprocesser
Skolverket, Göteborgs universitet,
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR177272
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2022
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur
Skolverket,
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt
Skolverkets texter tillgängliga på Canvas
Webbadresser
Rapporter
Småungar och medier
Statens medieråd, 2019
Svensk bokprovning
SBI, 2023
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2023/04/Dokumentation-2023.pdf
Referenslitteratur
Kreativ grammatikundervisning. Från förskoleklass till åk 6
Gustafsberg: Columbus Förlag, 2017
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Lära barn att läsa. Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Andra upplagan. Stockholm: LegiLexi, 2018
Skrivande i tidiga skolår
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2024] - 199 sidor
ISBN: 9789151109664 LIBRIS-ID: g0lzvxwqdzqwj2gs
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter, inklusive metodik, i skolämnet svenska för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera språk- och litteraturvetenskaplig forskning och teorier med relevans för tal-, läs- och skrivundervisning för barn med olika förutsättningar och behov
2. didaktiskt tillämpa och värdera språk- och litteraturdidaktiska metoder som främjar tal-, läs- och skrivutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
3. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett flerspråkighetsperspektiv
4. redogöra för och tillämpa modeller för att kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers tal-, läs- och skrivutveckling samt planera undervisning utifrån resultatet för elever med olika förutsättningar och behov
5. tillämpa kulturkritiska teorier på barnkulturella fenomen och reflektera över detta ur ett critical literacy-perspektiv
6. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
7. beskriva och motivera estetiska uttrycksformer som stöd för språkutvecklande arbetssätt
8. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kritisk analys av aktuell forskning om tal-, läs- och skrivutveckling
- Kulturkritiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Teoretiska och didaktiska aspekter på språkutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
- Didaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur
- Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
- Undervisningsmetoder med förankring i styrdokument
- Planering och anpassning av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov
- Digitaliseringens betydelse för svenskämnet och digitala verktyg i undervisningen
- Kartläggning, dokumentation, analys och bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling
- Litteratursociologiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Estetiska uttrycksformers betydelse för barns språkutveckling
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
165 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 15 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 15 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig redovisning vid seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 5 hp, individuell skriftlig och muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 2, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd