Kursplan - Språkbeskrivning och textanalys för ämneslärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA061
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s,
URL: DiVA portal
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 371 sidor
ISBN: 9789144140384 LIBRIS-ID: dsfmv2hjbdjfvhrw
Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenskundervisning : en ämnesdidaktisk studie av skrivprocessen
Örebro : Örebro universitet, 2014 - 291 s.
ISBN: 9789175290003 LIBRIS-ID: 14984631
URL: Fulltext
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Artiklar
Analytisk och strukturerad eller kreativ och nyskapande? – en komparativ undersökning av två läroböcker
2022
URL: Länk
10, 5-25
Discourses of writing and learning to write, Language and education 18(3)
Acts of responding. Teachers written comments and students text revisions
Assessment in Education. Principles, policy & practice, 26(6), 700-720, 2019
Webbadresser
Skolverket: Gamla prov och exempeluppgifter i gymnasieskolan
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att vidareutveckla sin förmåga att analysera olika slags texter och att ge språk- och skrivutvecklande respons på enspråkiga och flerspråkiga elevers texter. Dessutom syftar kursen till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper i språkvetenskapliga teorier och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera sakprosatexter samt enspråkiga och flerspråkiga elevers texter utifrån såväl kvalitativa som kvantitativa språkvetenskapliga teorier och metoder samt använda för analyserna relevant terminologi
2. utifrån relevanta didaktiska perspektiv analysera, diskutera och värdera läromedel och andra textresurser som elever möter i svenskämnet
3. diskutera och värdera olika språkvetenskapliga och språkdidaktiska analysmetoder och analysmodeller
4. ge respons på elevtexter och reflektera över responsen i relation till aktuell skrivdidaktisk forskning om textanalys och responsgivning
5. bedöma elevtexter utifrån mål och kriterier i aktuella styrdokument
6. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Språkvetenskapliga teorier och metoder för textanalys
- Teorier och metoder för didaktisk textanalys
- Responsgivning på elevtexter, teoretiskt och praktiskt
- Bedömning av elevtexter
Särskild behörighet
120 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 30 hp Svenska för ämneslärare.
Examination
FSR1, fältstudie, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 3, 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
OVN1, övning, 2 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd