Kursplan - Grammatik och semantik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA060
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nyanser av grammatik : gränser, mångfald, fördjupning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 338 sidor
ISBN: 9789144136233 LIBRIS-ID: q40kr1gpnlbl73h2
Text, kontext och betydelse : sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik
Huddinge : Södertörns högskola, 2013 - 126 s.
ISBN: 9789186069711 LIBRIS-ID: 14738895
URL: Fulltext
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Svenska akademiens grammatik
1. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2010 - 4 vol. (296; 768; 704; 977 s.)
ISBN: 978-91-1-303213-9 (inb.) (vol. 1-4 tills. i kapsel) LIBRIS-ID: 12059610
URL: Länk
Artiklar
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Språket och kunskapen, 2006
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf#page=134
Grammatik som förändrar världen - funktion före form, I: Språktidningen oktober 2007
URL: http://spraktidningen.se/artiklar/2007/10/grammatik-som-forandrar-varlden-funktion-fore-form
På väg genom satsschemat. Svensklärarstudenter i samtal om grammatik. Svenskans beskrivning 35.
2017
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52211/1/gupea_2077_52211_1.pdf
Grammar matters: How teachers grammatical knowledge impacts on the teaching of writing. Teaching and Teacher Education 36/2013. S. 77-91
2013
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X13001194
Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska
Härnösand : Mittuniversitetet, 2014 - 33 s. (PDF)
URL: Länk
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla sina kunskaper om olika grammatiska och grammatikdidaktiska teorier och perspektiv. Dessutom syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i semantik och fonetik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. översiktligt redogöra för några olika grammatiska teorier och metoder i den språkvetenskapliga litteraturen
2. tillämpa relevant terminologi vid grammatiska och fonetiska analyser
3. aktivt välja metoder för grammatisk analys
4. diskutera hur kunskaper om grammatik och semantik kan användas för att planera språkutvecklande uppgifter för elever
5. diskutera grammatiska och grammatikdidaktiska problem
Innehåll
- Olika grammatiska teorier och metoder
- Grammatiska analyser på fras- och satsnivå
- Begrepp inom grammatik och semantik samt grundläggande fonetik
- Didaktiska perspektiv på grammatik och semantik
- Problematisering av grammatiska och grammatikdidaktiska perspektiv, exempelvis i läromedel
Särskild behörighet
120 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 30 hp Svenska för ämneslärare.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig uppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 1 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
OVN1, övning, 1 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig salstentamen avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på HEM1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd