Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare i grundskolans årskurs 1-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
SSA017
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 152 s.
ISBN: 9789147111749 LIBRIS-ID: 16859851
Litteraciteter och flerspråkighet
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 290 sidor
ISBN: 9789147131358 LIBRIS-ID: 9lwdx9dj7vlwrhl3
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv : Symposium 2022
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 298 sidor
ISBN: 9789147146956 LIBRIS-ID: p48s5j7tmnn29vfk
The handbook of bilingualism and multilingualism
Second edition. : Chichester, West Sussex, UK : Wiley-Blackwell, 2013 - 940 pages
ISBN: 9781118941270 LIBRIS-ID: 13455902
The Handbook of Bilingualism and Multilingualism
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 191 sidor
ISBN: 9789144140933 LIBRIS-ID: v7vsnh16s5rlqw9r
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 217 sidor
ISBN: 9789144076256 LIBRIS-ID: 20891881
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 160 sidor
ISBN: 9789144137599 LIBRIS-ID: zbcc8287wnchvchg
Andraspråkets grammatik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 224 sidor
ISBN: 9789144129129 LIBRIS-ID: 5kjc9t8830k3dhmr
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 323 sidor
ISBN: 9789147122073 LIBRIS-ID: 19716581
Litteracitet och språklig mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 342 s.
ISBN: 9789144103181 LIBRIS-ID: 17554516
Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk : språk, texter och samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 235 sidor
ISBN: 9789144137872 LIBRIS-ID: jv59kt5wgj630s6s
Artiklar
Using inclusion, high demands and high expectations to resist the deficit syndrome: a study of eight Grade three classes overachieving in reading. Literacy 43(1).
2009
Bedömningens dubbla funktion - för lärande och likvärdighet. Communicare, 4-9.
2016
URL: Høgskolen i Østfold
A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38(2), 233-244.
2023
URL: A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden (tandfonline.com)
What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in society, 11(1).
1982
URL: JSTOR platform
Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige. Acta Didactica Norge, 12(1).
2018
URL: Acta Didactica Norge
The reading development of Swedish L2 middle school students and its relation to reading strategy use. Reading Psychology, 40(8), 782-813.
2019
Diskursöverbryggande perspektiv på återkopplande skrivsamtal i årskurs 3. Pedagogisk forskning i Sverige 28 (1-2).
2023
Bedöma eller döma?: Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk forskning i Sverige, 15(2/3), 219-231.
2010
URL: DiVA portal
Klassrumsinteraktion i de tidiga skolåren: flerspråkiga elever i skolans språkliga vardag. Nordic Studies in Education.
2011
URL: DiVA portal
Webbadresser
Greppa flerspråkigheten
2023 - 1PDF-fil (162 sidor)
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: m4mn3nm0kkb9brg8
URL: Länk
Bygga svenska, bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för svenska och svenska som andraspråk för grundskola årskurs F-3
2022
URL: Skolverket
Bygga svenska, bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för svenska och svenska som andraspråk för grundskola årskurs 4-6
2020
URL: Skolverket
Nya språket lyfter, bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolan årskurs 1-6
2020
URL: Skolverket
Referenslitteratur
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv : Symposium 2022
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 298 sidor
ISBN: 9789147146956 LIBRIS-ID: p48s5j7tmnn29vfk
Literacy : i familj, förskola och skola
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 219 sidor
ISBN: 9789144127583 LIBRIS-ID: js0hc857g68lftjw
Andraspråkets grammatik : övningsbok
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 144 sidor
ISBN: 9789144129136 LIBRIS-ID: t761zhx0rfbwnnxq
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-05573-2 LIBRIS-ID: 12684111
Språket och skolämnet svenska som andraspråk : om elevers språk och skolans språksyn
Uppsala : Institutionen för nordiska språk, 2017 - 64 sidor
ISBN: 9789150626261 LIBRIS-ID: 20558565
URL: Länk
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter för att undervisa elever i ämnet svenska som andraspråk i grundskolans årskurs 1-6.
Lärandemål
Kursen är indelad i fem teman:
- Ämnet svenska som andraspråk - en översikt,
- Språkstruktur,
- Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk,
- Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling, samt
- Bedömning av ett andraspråk i utveckling.
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
gällande Ämnet svenska som andraspråk - en översikt:
1. översiktligt beskriva framväxten av skolämnet svenska som andraspråk och dess sociolingvistiska kontext
gällande Språkstruktur:
2. redogöra för svenskans grundläggande grammatiska struktur och ljudstruktur i ett tvärspråkligt perspektiv
gällande Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk:
3. beskriva litteracitetsutvecklingens olika komponenter hos flerspråkiga elever samt planera undervisning som stöttar flerspråkig litteracitetsutveckling
4. planera andraspråksundervisning med utgångspunkt i texter i olika genrer inklusive skönlitteratur på ett sätt som gynnar språkutveckling
5. planera undervisning som bygger på teorier om flerspråkiga elevers lexikala utveckling
6. nämna grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
gällande Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling:
7. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv genom att använda centrala begrepp inom området
8. redogöra för didaktiska val och diskutera val av läromedel i andraspråksundervisning samt motivera dessa teoretiskt ur ett andraspråksperspektiv
gällande Bedömning av ett andraspråk i utveckling:
9. tillämpa grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling med utgångspunkt i skolans styrdokument
10. redovisa inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkseleve
Innehåll
Ämnet svenska som andraspråk - en översikt:
- Skolämnet svenska som andraspråk
- Ämnets sociolingvistiska kontext samt ämnets kontext i svensk skola
Språkstruktur:
- Grundläggande svensk fonetik och grammatik i tvärspråkligt perspektiv
Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk:
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Andraspråksundervisning med utgångspunkt i textgenrer
- Teorier om ord- och begreppsutveckling
- Grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling:
- Centrala teorier om språkinlärning
- Språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Didaktiska val avseende undervisningsmetoder och läromedel
Bedömning av ett andraspråk i utveckling:
- Grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
- Inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkselever
Särskild behörighet
30 hp svenska för undervisning i årskurs 1-3 och/eller 4-6, eller motsvarande.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, seminariediskussion med skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, uppgift avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1 hp, prov avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, skriftlig salstentamen avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 9 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, sammanfattande inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 3-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd