Kursplan - Didaktiska forskningsmiljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU340
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Didaktik and/or curriculum : an international dialogue
New York : P. Lang, cop. 1998 - vii, 367 s.
ISBN: 0-8204-3385-3 LIBRIS-ID: 8312482
Artiklar
Irisdotter Aldenmyr, Sara & Hartman, Sven ; Yrkesetik för lärare och behovet av professionsförankring Pedagogisk forskning i Sverige, 14(3), s 212-229 2009 -
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1030/881
Englund, Tomas & Dyrdal Solbrekke, Tone ; Om innebörder i lärarprofessionalism Pedagogisk forskning i Sverige, 20(3-4), s 168-185. 2015-
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1413/1257
Månsson, Niclas & Nordmark, Jonas ; (2015): Den allmänna didaktikens gränser. Om möjligheter och begränsningar för en samhällsomvandlande didaktik Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 24(3), s 65-82 2015 -
Nordmark, Jonas, Jonsson, Linda & Månsson, Niclas; Att bilda eller bedöma? Om skapandet av demokratiska medborgare (2018) Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol. 4, No. 2, december 2018, 3-16 -
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper inom didaktisk forskning genom att fördjupa sig i ett allmändidaktiskt eller ämnesdidaktiskt kunskapsområde, förankra dess plats inom didaktiken och förstå kunskapsområdet i relation till förskolan, den obligatoriska eller den frivilliga skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om och kritiskt granska centrala forskningsområden inom den valda allmändidaktiska eller ämnesdidaktiska inriktningen
2. visa förmåga att problematisera och värdera forskningsresultat rörande undervisning, lärande och socialisation inom berört ämne eller undervisningstema
3. visa förmåga att identifiera och kritiskt analysera innehållsfrågor och relatera dessa till undervisningens utformning och genomförande
Innehåll
- Allmändidaktik och ämnesdidaktik
- Förskollärar- och lärarprofessionalitet och didaktisk kompetens
- Undervisningstraditioner och selektiva traditioner
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs minst 45 hp i didaktik på avancerad nivå, vari ingår minst 7,5 hp från Didaktik - en introduktion samt Ämnesdidaktisk fördjupning mot förskolan, 15 hp, eller Ämnesdidaktisk fördjupning, 15 hp.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, skriftlig uppgift samt aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd