Kursplan - Didaktisk fördjupning med inriktning mot förskola 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU335
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 171 sidor
ISBN: 9789147129188 LIBRIS-ID: t56j7b2rrjwf2jg3
Metodologi : för studier i, om och med förskolan
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 344 sidor
ISBN: 9789151108940 LIBRIS-ID: 1hjxqkwzzhlt0f9z
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
En bild säger mer än tusen ord : Barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i förskolans dokumentationspraktik
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2023 - 153 sidor
ISBN: 9789151317137 LIBRIS-ID: l28wrb53jqx315pl
URL: Länk
Artiklar
Supporting Preschool Childrens STEM Learning with Parent-Involved Early Engineering Education. Early Childhood Education Journal 49, 607-621
2021
Förskollärares mångfasetterade motiv för undervisning om hållbarhet. Nordisk barnehageforskning. Nordic early childhood educational research. Vol. 19, No.3, 2023, s. 104-124
2023
URL: https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/view/345/568
Referenslitteratur
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och förståelse om förskoledidaktisk forskning och hur den kan bedrivas, samt kunskap om hur förskoledidaktisk forskning kan relateras till utbildning och undervisningspraktik i förskolan, styrdokument och hållbar utveckling. Kursen syftar vidare till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om akademiskt skrivande på avancerad nivå och är förberedande inför arbetet med självständigt arbete för magister i didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupade kunskaper om det didaktiska kunskapsområdet och forskningsfältet - nationellt och internationellt
2. visa kunskap om didaktikens möjligheter och begränsningar för utbildning, undervisning och lärande samt hur dessa utmaningar kan hanteras i relation till förskolans verksamhet
3. visa förmåga att jämföra, analysera och värdera olika forskningsstrategier för att undersöka olika allmändidaktiska eller ämnesdidaktiska problemområden
4. visa förmåga att identifiera och beskriva ett för allmändidaktiken eller ämnesdidaktiken relevant forsknings- och problemområde
5. visa förmåga att granska vetenskapliga texter, såväl egna som andras
Innehåll
- Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska forskningstraditioner med inriktning mot förskola
- Teorier om utbildning, undervisning och lärande i allmändidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv
- Teorins betydelse för didaktisk forskning
- Forskningslitteracitet
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs minst 15 hp i didaktik på avancerad nivå, vari ingår 7,5 hp från Didaktik - en introduktion.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, skriftlig uppgift samt aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd