Kursplan - Förskoledidaktik i teori och praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU332
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research methods for early childhood education
London : Bloomsbury Academic, 2020 - xxi, 257 pages
ISBN: 9781350015401 LIBRIS-ID: p1628xbmmz8td3tm
Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 237 sidor
ISBN: 9789151107646 LIBRIS-ID: 6md95fxq4z9wq96m
Selfies, springfilmer och tjuvjakter : förskolebarns bildskapande och estetiska utforskande med digitala verktyg
Falun : Högskolan Dalarna, 2024 - 228 sidor
ISBN: 9789188679796 LIBRIS-ID: rbqwkcncpsn6qg38
URL: Länk
Young children playing and learning in a digital age : a cultural and critical perspective
London : Routledge, 2018 - 160 pages
ISBN: 9781138654686 LIBRIS-ID: 22147937
Att arbeta lekresponsivt
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 111 sidor
ISBN: 9789151109411 LIBRIS-ID: zfp5w0xcwh9bkzdt
Förskollärare : en profession i rörelse
Stockholm : Lärarförlaget, [2023] - 223 sidor,
Språkligheter : språkande och språkligt meningsskapande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2024] - 138 sidor
ISBN: 9789147149643 LIBRIS-ID: q8337v2cn5t4d2d7
Artiklar
Matematisering i lek på vetenskaplig grund
Nordic Open Access Scholarly Publishing (NOASP), 2023
URL: Länk
20:2, 29-50
Ansvarsfull läsning. Att använda barnböcker för att närma sig känsliga ämnen i förskolan.
Nordisk barnehageforskning, 21(3), 288305, 2024
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om förskoledidaktisk forskning och dess didaktiska idétraditioner, och hur de kan användas för att analysera och problematisera lärande, utbildning och undervisning i förskolans praktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om förskoledidaktisk forskning samt olika didaktiska idétraditioners påverkan på lärande, utbildning och undervisning i förskolans praktik
2. visa förmåga att med ett vetenskapligt förhållningssätt granska förskoledidaktisk forskning, dess didaktiska idétraditioner och forskningsansatser, och hur dessa påverkar förskolans praktik
3. visa förmåga att identifiera och beskriva relevanta problemområden och frågeställningar för förskolans praktik på didaktisk grund
Innehåll
- Forskning om förskolan som utbildnings- och undervisningspraktik
- Relationen mellan teori och praktik i olika didaktiska idétraditioner
- Vetenskapligt förhållningssätt, läsande och skrivande
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs Didaktiska idétraditioner, 7,5 hp, på avancerad nivå.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, skriftlig fältstudierapport avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd