Kursplan - Didaktiska perspektiv på språklig och kulturell mångfald
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU331
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 263 sidor
ISBN: 9789144128955 LIBRIS-ID: bk7qzzxq8sx3mlnz
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Mångfaldens förskola : flerspråkighet, omsorg och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 400 sidor
ISBN: 9789144133263 LIBRIS-ID: v7525xj8s28008r1
Artiklar
Language beyond flags: teachers misunderstanding of translanguaging in preschools. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(10), 3835-3848.
2022
Disciplinary language - A Question of Content, Voices and Structures in Content-area Texts. I: HumaNetten Nummer 45 Hösten 2020. S. 185-212.
2020
Förortsförankrat tal - ett inifrån- och ett utifrånperspektiv. I: Språk och stil NF 30, 2020. Uppsala. S. 166-200.
2021
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1533907/FULLTEXT01.pdf
Translanguaging in Sweden: A critical review from an international perspective. System, 121, 1-23
2024
'English or Swedish please, no Dari!' - (trans)languaging and language policing in upper secondary schools language introduction programme in Sweden. Classroom discourse 10 (3-4), 347-368.
2019
Teachers beliefs about multilingualism and a multilingual pedagogical approach. International Journal of Multilingualism 13 (1), 1-18.
2015
Viewpoints about educational language policies : multilingualism in Sweden and Switzerland
Malmö : Malmö University, Faculty of Education and Society, 2020 - 160 sidor
ISBN: 9789178770762 LIBRIS-ID: 1dzsjtzfznrpkmtp
URL: Online
Teaching for a monolingual school? (In)visibility of multilingual perspectives in Swedish teacher education, Education Inquiry, 13:3, 321-337.
2022
Webbadresser
Språklagen i praktiken: En vägledning från Språkrådet
Institutet för språk och folkminnen, 2023, ISBN: 978-91-86959-93-7 Andra upplagan,
URL: DiVA
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, LGR22.
Skolverket, 2022
Läroplan för gymnasieskolan, LGY11. (Reviderad)
Skolverket, 2022
Övrigt
Artiklar tillkommer enl. Studiehandledningen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om språklig och kulturell mångfald samt ge ökad förståelse för de olika didaktiska möjligheter, utmaningar och problem undervisande praktiker kännetecknas av i mångkulturella miljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för undervisning och lärande
2. visa förmåga att reflektera över och problematisera egna och andras attityder till språklig och kulturell mångfald
3. visa kunskap om teoretiska perspektiv och didaktiska modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbete i olika ämnen
4. visa förmåga att skapa förutsättningar för språkutveckling och lärande i det mångkulturella klassrummet
Innehåll
- Den kulturella bakgrundens betydelse för undervisning och lärande
- De nationella och lokala styrdokumentens tolkning av kulturbegeppet
- Egna och andras attityder till språklig och kulturell mångfald
- Barns, ungas och vuxnas utveckling av och lärande på ett första- respektive andraspråk
- Teorier och didaktiska modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbete i olika ämnen
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift 5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, muntligt och skriftligt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd