Kursplan - Didaktisk fördjupning med inriktning skola och utbildning 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU329
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och fördjupad förståelse för teorier och forskning inom valfritt kunskapsområde med allmändidaktisk eller ämnesdidaktisk relevans. Kursen syftar vidare till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om akademiskt skrivande på avancerad nivå och är förberedande inför arbetet med självständigt arbete för master i didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa förmåga att systematiskt sammanställa relevant internationell och nationell forskningslitteratur för valt kunskapsområde med didaktisk relevans
2. visa förmåga att systematiskt granska, klart redogöra för och kritiskt diskutera internationell och nationell forskningslitteratur inom valt kunskapsområde med didaktisk relevans
3. visa förmåga att kritiskt argumentera för urval av forskningslitteratur och teoretiskt perspektiv för valt kunskapsområde med didaktisk relevans
4. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom valt kunskapsområde med didaktisk relevans och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
5. visa förmåga att kritiskt granska vetenskapliga texter, såväl egna som andras
Innehåll
- Litteratursökning och litteraturfördjupning
- Identifiera och formulera undersökningsområden av vetenskaplig relevans
- Systematisk litteraturöversikt
- Vetenskaplig skriftlig och muntlig framställning
- Granskning av vetenskaplig litteratur
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs minst 60 hp i didaktik på avancerad nivå, vari ingår minst 7,5 hp från Didaktik - en introduktion samt Ämnesdidaktisk fördjupning mot förskolan, 15 hp, eller Ämnesdidaktisk fördjupning, 15 hp.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2,5 hp, skriftlig uppgift samt aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 2,5 hp, skriftlig uppgift samt aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd