Kursplan - Metoder för forskning och utveckling i förskola, skola och utbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU327
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 228 sidor
ISBN: 9789147144358 LIBRIS-ID: v8l6cqb5s3x5ftm7
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om metoder för samverkande forskning med fokus på forskning och utveckling i didaktiska praktiker, samt de olika metodernas olika utgångspunkter och möjligheter att bidra med forskning och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om och kritiskt granska olika metoder för samverkande forskning och praktikutveckling
2. visa fördjupad kunskap om metodologiska överväganden gällande samverkande forskning och praktikutveckling
3. visa förmåga att planera ett samverkande forsknings- och utvecklingsprojekt som tar hänsyn till en praktiks behov och till behov av vetenskaplig kunskap
4. visa förmåga att resonera om de specifika forskningsetiska frågeställningar som kan bli aktuella vid samverkande forskning och praktikutveckling
Innehåll
- Didaktiska perspektiv på samverkan
- Olika metoder för forskning och praktikutveckling, deras vetenskapsteoretiska grunder och kunskapsanspråk
- Urval och insamlingsmetoder
- Planering av samverkansprojekt
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs minst 45 hp i didaktik på avancerad nivå, vari ingår minst 7,5 hp från Didaktik - en introduktion samt Ämnesdidaktisk fördjupning mot förskolan, 15 hp, eller Ämnesdidaktisk fördjupning, 15 hp. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntligt och skriftligt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd