Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU ämneslärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU346
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2022
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig insikt, kännedom och kunskap om grunderna för verksamheten i grund- och gymnasieskolan och få förståelse för dess organisation och verksamhet. Kursen syftar också till att studenten, utifrån sina ämneskunskaper, får möjlighet att planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa en god lärmiljö i grund- och gymnasieskolan. Vidare syftar kursen också till att ge studenten möjlighet att utveckla ett reflekterande förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. diskutera, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för grund- och gymnasieskolan ger uttryck för
2. tillämpa relevant kommunikativ kompetens i olika situationer, visa kännedom om den kommunikativa kompetens som yrket kräver i mötet med elever, vårdnadshavare och personal i de sammanhang som uppstår i yrket, samt granska och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa strategier för egen utveckling
3. identifiera och beskriva faktorer som påverkar verksamheten i grund-och gymnasieskola
4. identifiera och välja innehåll och metoder utifrån ämnesteori, ämnesdidaktik samt elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar i syfte att främja elevers lärande
5. leda och strukturera undervisningen utifrån elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar, samt ämnesdidaktiskt perspektiv och med medvetenhet om olika pedagogiska verktyg, samt tillämpa ett för yrket tydligt och funktionellt språk
6. diskutera olika former för samverkan och dess betydelse för skolans utveckling
7. dokumentera, diskutera, utvärdera och problematisera undervisning och erfarenheter av yrkesrollen, utifrån ämnes- och allmändidaktiska perspektiv
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplaner för grund- och gymnasieskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Ämnesplaner för gymnasieskolan
- Påverkansfaktorer i grund- och gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg, läromedel och andra pedagogiska verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Särskild behörighet
11 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning - ämneslärare vari ingår
- 7,5 hp Introduktion till didaktik - KPU, samt
- 3,5 hp Utveckling och lärande - KPU.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-5 samt 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på VFU1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka vid heltidsstudier, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens universitet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i VFU-Handbok, Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning och studiehandledning.