Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
9 hp
Kurskod
OAU345
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens universitet,
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2022
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten, utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik, möjlighet att planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa en god lärmiljö i förskoleklassen och i grundskolans årskurs 1-3. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla ett reflekterande förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. diskutera, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för grundskolan ger uttryck för
2. tillämpa relevant kommunikativ kompetens, visa kännedom om den kommunikativa kompetens som yrket kräver i mötet med elever, vårdnadshavare och personal i de sammanhang som uppstår i yrket, samt granska och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa strategier för egen utveckling
3. identifiera och beskriva faktorer som påverkar verksamheten i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3
4. identifiera och välja innehåll och metoder utifrån ämnesteori, didaktik samt elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar i syfte att främja elevers lärande
5. leda och strukturera undervisningen utifrån elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar, samt didaktiska perspektiv och med medvetenhet om olika pedagogiska verktyg, samt tillämpa ett för yrket tydligt och funktionellt språk
6. diskutera olika former för samverkan och dess betydelse för skolans utveckling
7. dokumentera, diskutera, utvärdera och problematisera undervisning och erfarenheter av yrkesrollen
8. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för grundskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Påverkansfaktorer i förskoleklassen och i grundskolans årskurs 1-3
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg, läromedel och andra pedagogiska verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 4, 5 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på VFU1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens universitet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i VFU-Handbok, Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning och studiehandledning.