Kursplan - Didaktiska idétraditioner
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU326
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Didaktik för lärande och bildning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 337 sidor
ISBN: 9789147130672 LIBRIS-ID: q5tk4cxwnmqng565
Artiklar
Artiklarna kan laddas hem via länkar från Canvas. Fler artiklar kan tillkomma.
Didaktiska dimensioner - Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik. Pedagogisk forskning i Sverige 2, (4), 241-261.
1997
Pedagogiken och lärarna. Pedagogisk forskning i Sverige 23, (4), 268-283.
2018
Skolarbetet som en särskild slags praktik. I I. Carlgren (red). Miljöer för lärande (s. 102-131). Studentlitteratur.
1999
Subject Matter: Defining and Theorizing School Subjects. I The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction (s. 66-87)
2008
Didactics. I The SAGE Handbook of Curriculum, Pedagogy and Assessment: Two Volume Set (Vol. 2, s. 107-123). SAGE Publications Ltd
2016
Didaktikens namn?, i Selander (red.) Forskning om utbildning - en antologi. Symposion
1992,
"The Art of Lesson Preparation", i Westbury, Hopmann & Riquarts (red:er) Teaching As A Reflective Practice: The German Didaktik Tradition (s. 127-138). Routledge.
2000
Didaktik som lärarutbildningens innehåll och form Motstånd, utmaningar och möjligheter. Utbildning & Demokrati 29, (1), 49-62
2020
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om olika didaktiska idétraditioner och riktningar, didaktikämnets framväxt och relation till allmändidaktik, ämnesteori och ämnesdidaktik, samt om vad olika didaktiska traditioner innebär för undervisning och forskning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om olika didaktiska idétraditioner
2. visa förmåga att kritiskt granska didaktiska idétraditioner och vad dessa innebär för synen på undervisning
3. visa förmåga att kritiskt granska didaktiska idétraditioner och vad dessa innebär för synen på forskning
Innehåll
- Olika didaktiska idétraditioner och riktningar
- Kritiska perspektiv på undervisning
- Kritiska perspektiv på forskning
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3 hp, muntligt och skriftligt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd