Kursplan - Specialpedagogisk forskning i praktiken - specialpedagog
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA170
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 174 sidor
ISBN: 9789144129907 LIBRIS-ID: t3czt3n9rwh5fpdb
Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 155 sidor
ISBN: 9789144121970 LIBRIS-ID: s2nkmjdnqc20vgd7
Teori i examensarbetet - en vägledning för lärarstudenter Rev 2021, andra upplagan (utg. 2016) 112 sidor
Webbadresser
Taylor & Francis Journals Standard Reference Style Guide: American Psychological Association, Seventh Edition (APA-7)
URL: https://www.tandf.co.uk/journals/authors/style/reference/tf_APA.pdf
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om hur ett identifierat specialpedagogiskt problem kan studeras. Kursen syftar också till att studenten, självständigt och under handledning, ska ges möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om hur det identifierade problemet behandlats och studerats i tidigare specialpedagogisk forskning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera ett specialpedagogiskt problem och behov av kunskap
2. söka, identifiera, kritiskt granska och presentera internationell och nationell specialpedagogisk forskning med relevans för det identifierade problemet och det planerade självständiga arbetet
3. redogöra för och kritiskt granska val av forskningsansats, och eventuell metodansats, för det planerade självständiga arbetet, särskilt avseende möjligheter och begränsningar
4. beskriva hur datainsamling och analys kan genomföras i det planerade självständiga arbetet
5. identifiera och kritiska granska etiska aspekter på det planerade självständiga arbetet
6. kritiskt granska det planerade självständiga arbetet med särskild hänsyn till vetenskapliga kvalitetskriterier, samhälleliga bestämmelser och behov, samt mänskliga rättigheter
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogiska problem och kunskapsbehov
- Litteratursökning av internationell och nationell specialpedagogisk forskning
- Teori, metod och resultat i specialpedagogisk forskning
- Planering av forskningsprocess
- Forsknings- och metodansatsers möjligheter och begränsningar i det planerade självständiga arbetet
- Datainsamling och databearbetning (analys) i det planerade självständiga arbetet
- Forskningsetiska aspekter i det planerade självständiga arbetet
- Vetenskapliga kvalitetskriterier, samhälleliga bestämmelser och behov, samt mänskliga rättigheter
Särskild behörighet
Student vid Specialpedagogprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 45 hp från Specialpedagogprogrammet varav 15 hp inom vald specialisering eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6,5 hp, skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd