Kursplan - Att som specialpedagog arbeta med kvalificerade samtal
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA167
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 296 sidor
ISBN: 978-91-47-12263-9 LIBRIS-ID: 20822750
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Yrkesmässig handledning : mer än ord
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 427 sidor
ISBN: 9789144136271 LIBRIS-ID: mz7qwnl8k1pfrfr9
Kompendier
Förskollärares yrkeskunnande : Förskollärares erfarenheter av praktiskt handlande i pedagogisk verksamhet
Västerås : Mälardalen University, 2017
ISBN: 978-91-7485-324-7 LIBRIS-ID: 20719126
URL: Länk
Det handlar om samtal : en essäsamling om ett kvalificerat samtalsuppdrag
Karlstad : Karlstads universitet, Regionalt utvecklingscentrum (RUC, 2012 - 131 s.
Artiklar
Inclusive Classroom Profile (ICP): a cultural validation and investigation of its perceived usefulness in the context of the Swedish preschool, International Journal of Inclusive Education.
2018
Övrigt
Välj en av dessa avhandlingar som du fördjupar dig i under terminen:
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad förmåga att genomföra kartläggande samtal för pedagogiskt utvecklingsarbete
2. problematisera, analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor
3. redovisa såväl empirisk som teoretisk kunskap om analys av samtal
4. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i den pedagogiska praktiken
- Konsultation, handledning och rådgivning
- Kollegiala samtal
- Kvalificerade samtal som forskningsområde
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Särskild behörighet
Student vid Specialpedagogprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Specialpedagogprogrammet varav 7,5 hp kvalificerade samtal på avancerad nivå eller motsvarande.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift rörande kollegiala samtal avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudierapport rörande kartläggande samtal avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd