Kursplan - Sociala samspelsprocesser för specialpedagoger
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA166
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Elever med adhd och autism : psykologiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2023] - 209 sidor
ISBN: 9789147144600 LIBRIS-ID: ctdgr11d9pswz4db
Empati : närvaro eller metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 189 s.
ISBN: 9789144104591 LIBRIS-ID: 18136811
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Kompendier
Kompendier, rapporter och styrdokument
Begrepp, mätmetoder och förekomst av psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd : en kunskapsöversikt
Stockholm : Forte, 2015 - 52 s.
Classroom Assessment Scoring System: Manual K-3. (Dimensions Overview) Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
2008
URL: https://www.miracosta.edu/instruction/childdevelopmentcenter/downloads/5.4CLASSSummaryPreschool.pdf
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
United Nations. (2006). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Artiklar
ADHD in the Classroom: Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50(1), 35-42
2011
Microscopic relational analysis: a method for researching the teacher-student relationship. International Journal of Research & Method in Education, 46(1), 56-69, DOI:10.1080/1743727X.2022.2042244
2022
A Social StoriesTM Intervention Package with Students with Autism in Inclusive Classroom Settings. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(3), 405-409.
2008
Student voices on social exclusion in general primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33(2), 166-186.
2018
Salutogena tankekartor - ett försök att tillämpa salutogena principer i en praktisk metod för att skapa förståelse. Psyche, 4.
2004
Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Childrens Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research
2018
Relational competence regarding students with ADHD - An intervention study with in-service teachers, European Journal of Special Needs Education, 37(2), 293-308, DOI: 10.1080/08856257.2021.1872999
2022
Referenslitteratur
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2014 - 61 s.
ISBN: 9789175591315 LIBRIS-ID: 17590036
Pedagogisk utredning
2016
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om sociala samspelsprocesser, samt fördjupade färdigheter i hur man som specialpedagog kan arbeta med sociala samspelsprocesser.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om sociala samspelsprocesser
2. visa fördjupade kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och reflektera över teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete relaterade till sociala samspelsprocesser
4. beskriva, analysera och kritiskt granska barns och elevers villkor och förutsättningar för kommunikation, delaktighet, lärande och utveckling i olika lärmiljöer
5. kritiskt och självständigt genomföra pedagogisk utredning av socialt samspel, analysera hinder/svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå och upprätta åtgärdsprogram, samt delta i arbete med att undanröja hinder/svårigheter och implementera stödinsatser i syfte att stödja barn och elever i behov av särskilt stöd
6. visa empatisk förmåga i specialpedagogiskt arbete och sociala samspelsprocesser
7. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Sociala samspelsprocesser
- Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete
- Tvärvetenskaplighet samt samband mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- Kommunikation, delaktighet, lärande och utveckling
- Hinder och möjligheter i olika lärmiljöer
- Pedagogisk utredning, åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser
- Bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- Empatisk förmåga
Särskild behörighet
Student vid Specialpedagogprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Specialpedagogprogrammet.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid samtliga kursträffar avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd