Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA160
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Böcker
Valbar bok
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor
ISBN: 9789144097121 LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b
Artiklar
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Referenslitteratur
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på, och teorier om språk-, skriv- och läsutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
- Kartläggning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering språk-, skriv och läsutveckling eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig redovisning avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd