Kursplan - Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA157
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Didaktiska samtal i specialpedagogiska kontexter : en studie av undervisning i grundläggande svenska och matematik
Linköping : institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2007 - 78 s.
ISBN: 9789185715688 LIBRIS-ID: 10411937
URL: Länk
Att utveckla algebraiskt tänkande genom lärandeverksamhet : en undervisningsutvecklande studie i flerspråkiga klasser i grundskolans tidigaste årskurser
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet, 2021 - 109 sidor
ISBN: 9789179114466 LIBRIS-ID: n1gdq2rmlzs4q1qc
URL: Länk
Intensivundervisning i matematik
Upplaga 1:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, [2020] - 137 sidor
ISBN: 9789185143399 LIBRIS-ID: x97mpcbkvcxhj00d
Konkretisering och undervisning i matematik : matematikdidaktik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 208 s.
ISBN: 9789144102382 LIBRIS-ID: 17524637
Lindenskov, L. (Ed.). (2016). Special Needs in Mathematics Education. Aarhus: CURSIV 18, Danish School of Education, Aarhus University.
URL: https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Cursiv/CURSIV_18_-_Udgivet_version.pdf
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, 2009 - 96 s.
ISBN: 9789185143146 LIBRIS-ID: 11594291
URL: Fulltext
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Laborativ matematikundervisning : vad vet vi?
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, 2010 - 73 s.
ISBN: 9789185143160 LIBRIS-ID: 11734112
URL: Fulltext
Number By Reasoning and Representations - The Design and Theory of an Intervention Program for Preschool Class in Sweden (2015)
Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar
Stockholm University Press, 2022. Licens: CC BY 4.0,
Artiklar
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 254 sidor
ISBN: 9789147145386 LIBRIS-ID: zcshgthhwdgqljxh
Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum.
The Journal of Mathematical Behavior, 2014
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik: en introduktion Ny, omarb. uppl.
Pedagogiska institutionen, 2015,
Peer-assisted learning strategies (PALS): a validated classwide program for improving reading and mathematics performance. I A.L. Reschley., A.J. Pohl & S.L. Chrisenson (red.). Student engagement. Effective academic, behavioral, cognitive and affective interventions at school, (s. 109-120). Springer
2020
Basic Arithmetical Skills of Students with Learning Disabilities in the Secondary Special Schools: An Exploratory Study covering Fifth to Ninth Grade
. Frontline Learning Research 3 (2014) 50-63, 2014
Ansvar för matematiklärande : effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 149 s.
URL: Fulltext
Hellstrand, H. (2021). Early Numeracy Development: Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties. (Phd). Faculty of Education and Welfare Studies Åbo Akademi University Turku, Finland.
URL: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/180865/hellstrand_heidi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mathematics inside the black box - bedömning för lärande i matematikklassrummet
2. uppl. : Liber, 2014 - 44 s.
ISBN: 9789147114665 LIBRIS-ID: 16631739
Lesson study for students with intellectual disability. International Journal for Lesson and Learning Studies, 9(3), 245-259. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2019-0082
2020
The relation between working memory, number sense, and mathematics throughout primary education in children with and without mathematical difficulties, Child Neuropsychology, (28)2, 143-170, DOI: 10.1080/09297049.2021.1959905
2022
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet, 2010 - 133 s.
ISBN: 978-91-7447-149-6 LIBRIS-ID: 12682487
URL: Länk
Displaying Mathematical Literacy - Pupils Talk about Mathematical Activities. Journal of Curriculum and Teaching, 2(2), 55-61. (6s)
2013
Klassrumsdialog i matematikundervisningen : matematiska samtal i helklass i grundskolan
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, [2017] - 59 sidor
ISBN: 9789198438260 LIBRIS-ID: 22120121
URL: Fritt tillgänglig via SKolforskningsinstitutets webbplats
Cognitive strategies, working memory, and growth in word problem solving in children with math difficulties
Journal of Learning Disabilities, 48, 2015
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Academic Functioning: Reading, Writing, and Math Abilities in a Community Sample of Youth with and without ADHD
Res Child Adolesc Psychopathol 51, 2023
The association between mathematical word problems and reading comprehension, Educational Psycholog, (28)4, 409-426. DOI: 10.1080/01443410701708228
2008
Formativ bedömning och självreglerat lärande : vad behöver vi för att få det att hända?
(PhD dissertation, Umeå universitet), 2017
Teaching algebra to students with learning disabilities: Where have we come and where should we go?
Journal of Learning Disabilities 49(4), 2016
Helping Students With Mathematical Disabilities to Succeed, Preventing School Failure. Preventing School Failure, 53(1), 2-7
2008
A teacher´s perspective of dyscalculia: Who counts? An interdisciplinary overview. Australian Journal of Learning Difficulties. May2013, Vol. 18 Issue 1, p1-16. (16s)
2013
Geometry Interventions for Students With Learning Disabilities: A Research Synthesis
Learning Disability Quarterly, 44(1), 2021
Webbadresser
SFS 2010:800. Skollag.
Stockholm: Sveriges riksdag,
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
[Stockholm] : Svenska Unescorådet, [2006] - 62 s.
URL: Länk
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (Ds 2008:26)
Utrikesdepartementet, 2008
URL: Länk
Övrigt
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
2022
URL: Länk
Kommentarmaterial till kursplanen i matematik – grundskolan
2023 - 38 sidor
ISBN: 9789175594699 LIBRIS-ID: 6p67ncjr4qckjwh7
URL: Länk
Eget val av avhandling (monografi eller kappa till sammanläggningsavhandling) med relevans för det specialpedagogiska kunskapsområdet och att arbeta som speciallärare med matematikutveckling.
Eget val av artikel som handlar om matematiksvårigheter och metoder för att som speciallärare möta hinder i matematikutveckling.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers lärande och utveckling i matematik och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på och teorier om matematikutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på matematikutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling i ett helhetsperspektiv
- Kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering matematikutveckling.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd