Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA949
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Språkliga svårigheter i skolan : vad kan vi göra?
Första upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 189 sidor
ISBN: 9789144156606 LIBRIS-ID: n6tcm1knljr25cdj
Att vara speciallärare : med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 207 sidor
ISBN: 9789151107486 LIBRIS-ID: csmgskbp99kd84wp
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Böcker
Valbara böcker:
Om dyslexi : läs-, skriv- och språksvårigheter
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 203 sidor
ISBN: 9789144177106 LIBRIS-ID: m41f7prmkdq6sbgm
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Skrivsvårigheter i gymnasiet : handbok i effektiv respons
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2024] - 176 sidor
ISBN: 9789127465527 LIBRIS-ID: sb9z28thq2vl2hs6
Artiklar
Arbete för flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs-och skrivutveckling-en enkätstudie
Nordic journal of literacy research, 8(2), 82-105, 2022
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redovisa, värdera och kritiskt granska åtgärder på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i språk-, skriv- och läsutveckling ur såväl didaktiska som teoretiska perspektiv
2. kritiskt och självständigt genomföra en pedagogisk utredning av hinder i språk- skriv- och läslärandet samt analysera och dra pedagogiska slutsatser utifrån denna utredning
3.problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande språk-, skriv- och läsutveckling utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter
4. redovisa och presentera ett eget fördjupningsarbete med koppling till språk-, skriv- och läsutveckling, grundat på en identifierad och formulerad specialpedagogisk frågeställning
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapliga teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i språk-, skriv- och läslärandet - fördjupning
- Pedagogisk utredning, dokumentation och bedömning
- Eget vald fördjupning med grund i specialpedagogisk forskning
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering språk-, skriv- och läsutveckling.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudie avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd