Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA942
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 298 sidor
ISBN: 9789144155098 LIBRIS-ID: 7n4dxlqb5lntfcvb
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 248 sidor
ISBN: 9789144137605 LIBRIS-ID: ft6ltzj8c7g3cjz2
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Samtalsmetoder i skolan : förstå och nå fram till dina elever
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2022] - 92 sidor
ISBN: 9789127461635 LIBRIS-ID: 3j0mgh791r5nwmp2
Undervisa om sexualitet, samtycke och relationer : integrera i alla ämnen
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789177412670 LIBRIS-ID: 1fvbg3fpzv2vbds8
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2024] - 273 sidor
ISBN: 9789127461079 LIBRIS-ID: k14nqd08hj6p343f
Kompendier
Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuellfunktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem,grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
2017
Artiklar
"Parents with intellectual disability reporting on factors affecting their caregiving in the wake of the COVID‐19 pandemic: A qualitative study." Journal of applied research in intellectual disabilities 35(6): 1380-1389. DOI:10.1111/jar.13026
2022
"Promoting self-determination for students with intellectual disability: A Vygotskian perspective." Learning, Culture and social interaction 22: 100241. DOI:10.1016/j.lcsi.2018.05.006
2019
A Holistic Theoretical Approach to Intellectual Disability:Going Beyond the Four Current Perspectives. Intellectual and developmental disabilities 1; 56 (2): 79-89.
2018
Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability.Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
2008
Stability and change in sustainability of daily routines and socialnetworks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2),133-144.
2015
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och relatera dessa till olika vetenskapliga paradigm och historiska och samhälleliga diskurser
2. beskriva och förklara aktuell och relevant forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt ge exempel på innebörder och konsekvenser för ökad delaktighet i skola och samhälle
3. analysera individers och familjers situation i relation till samhällets stödjande och samverkande funktioner utifrån mänskliga rättigheter
4. redogöra, förklara och exemplifiera specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande som främjar ökad självständighet, vardagsfungerande och inkludering i skola och samhälle
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt samt färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning
- Forskning och teorier om individ och familj i relation till samhällets stödjande och samverkande insatser
- Specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande i relation till självständighet, vardagsfungerande och inkludering
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering intellektuell funktionsnedsättning.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd