Kursplan - Geografi och dess didaktik för grundlärare i grundskolans årskurs 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU322
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om geografi som ämne och som skolämne för årskurserna 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera människans föränderliga livsvillkor både lokalt och globalt utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling
2. redogöra för föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
3. redogöra för geografiska förändringsprocesser och jordens resurser samt resursernas fördelning ur ett kritiskt perspektiv
4. redogöra för kursplanen i geografi, utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav samt redovisa kännedom om grundläggande begrepp och teorier inom ämnesområdet
5. analysera geografiämnets didaktik och metodik
6. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människans föränderliga livsvillkor, lokalt och globalt, i relation till hållbar utveckling
- Föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
- Jordens resurser och dess fördelning utifrån olika perspektiv
- Naturlandskapets uppkomst och karaktäristik
- Kartan och globen som kunskapsverktyg i relation till barns omvärldsuppfattningar
- Migration med dess orsaker och konsekvenser för individen och samhället
- Kursplan och läromedel utifrån mångfalds- och genusperspektiv
- Ämnesdidaktik innefattande metodik
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd