Kursplan - Självständigt arbete i specialpedagogik - Speciallärare med specialisering intellektuell funktionsnedsättning
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA156
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper i att analysera och kritiskt värdera vetenskapliga studier, samt genomföra ett självständigt arbete av vetenskaplig karaktär med fokus på barn och elever i behov av särskilt stöd och med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt identifiera, formulera och analysera ett problemområde som bidrar till kunskapsutvecklingen inom det specialpedagogiska området med relevans för arbete som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning
2. redogöra för, kritiskt granska och värdera teoretiska perspektiv såväl som nationell och internationell forskning med relevans för specialpedagogiskt arbete, särskilt för rollen som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning
3. genomföra, dokumentera och redovisa en empiriskt grundad studie, utifrån en frågeställning med relevans för speciallärares arbete med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
4. uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
5. visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera forskning av betydelse för praktiskt specialpedagogiskt arbete i allmänhet och för arbete som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning i synnerhet
6. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Forskningsprocessen
- Utarbetande av ett självständigt arbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en specialpedagogisk frågeställning med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning
- Försvarande av självständigt arbete vid ventileringstillfälle
- Kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete vid ventileringstillfälle
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 45 hp varav 26 hp inom specialisering intellektuell funktionsnedsättning samt 7,5 hp Teori och metod i specialpedagogisk forskning.
Examination
UPS1, uppsats, 15 hp, självständigt arbete examinerat vid ventileringstillfälle samt opponering av annat självständigt arbete avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Aktivt deltagande vid samtliga handledningstillfällen som erbjuds inom ramen för kursen är obligatoriskt.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd