Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA155
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Comprehensive Literacy for All: Teaching Students with Significant Disabilities to Read and Write
Newburyport, Brookes Publishing, 2020
Grunderna i läs- och skrivinlärning
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 353 sidor
ISBN: 9789144134376 LIBRIS-ID: v68scl1nsqkvzqhv
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS
Natur & Kultur, 2024
Practically Speaking. Language, Literacy & Academic Development for Students with AAC Needs
Baltimore, Maryland, USA, Paul Brookes Publishing Co., Inc., 2009
Hållbart och meningsfullt lärande
Studentlitteratur, 2021
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur - 298 sidor, 2022
Artiklar
The effectiveness of aided augmented input techniques for persons with developmental disabilities: a systematic review. Augmentative and Alternative Communication, 33(3), 149-159
2017
Teaching Educational Assistants to Facilitate the Multisymbol Message Productions of Young Students Who Require Augmentative and Alternative Communication. American Journal of Speech-Language Pathology, 19(2), 108-120
2010
Effects of Formative Assessment Strategies on the Fractions Computation Skills of Students With Disabilities. Remedial and Special Education, 42(5), 279-289
2021
Using the concrete-representational-abstract approach to support students with intellectual disability to solve change-making problems. Research in Developmental Disabilities, 60, 24-36
2017
Using the Virtual-Representational-Abstract Approach to Support Students With Intellectual Disability in Mathematics. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 33(4), 237-248
2018
Effective Mathematics Instruction for Students with Moderate and Severe Disabilities: A Review of the Literature. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 34(4), 195-204
2019
Enabling young people with a learning disability to make choices at a time of transition. British Journal of Learning Disabilities, 30(3), 105-112
2002
Teaching academic skills to students with significant intellectual disabilities: A systematic review of the single-case design literature. Journal of Intellectual Disabilities, 25(3), 387-404
2021
A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to Students With Intellectual Disability. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(2), 182-200
2016
Is Inclusive Education a Good Fit for ALL? Perceptions of Parents and Educators of ECD Learners with Complex Communication Needs. Education Sciences, 14(9), 952
2024
Maintenance in Mathematics for Individuals with Intellectual Disability: A Systematic Review of Literature. Research in Developmental Disabilities, 105, 103751-103751
2020
A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, (37)4, 663678
2022
Toward Equity in Mathematics Education for Students with Dis/abilities: A Case Study of Professional Learning. American Educational Research Journal, 56(3), 995-1032
2019
A disability studies in mathematics education review of intellectual disabilities: Directions for future inquiry and practice. The Journal of Mathematical Behavior, 54, 100672
2019
Didactic dimensions of teaching content for and with students with intellectual disabilities (ID): a scoping review. European Journal of Special Needs Education, 1-16
2024
Alternate Curricula as a Barrier to Inclusive Education for Students with Intellectual Disabilities. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(3), 235-247
2020
Webbadresser
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden. [Skolverkets modul; Språk-, läs- och skrivutveckling - Anpassad grundskola åk 1-9]
Skolverket, 2022
Övrigt
Avhandlingar
Att få tillträde till lärprocesser : professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan
Malmö : Malmö universitet, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789178772612 LIBRIS-ID: jz1mkscjgsn0lrqq
Words Dont Come Easy: Decoding and Reading Comprehension Difficulties in Adolescents with Intellectual Disability
Linköping Studies in Arts and Sciences. Linköping University Electronic Press: 52. (66 s), 2022
URL: DiVA portal
Assisterande teknik - att ta till sig och producera text: Ett stöd för elever i anpassad grund- och gymnasieskola
Linneuniversitetet PhD., 2024
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar och insatser utifrån aktuell forskning om kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
2. redogöra för och problematisera förutsättningar och insatser utifrån aktuell forskning för matematikutveckling för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
3. identifiera och analysera kartläggning av barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
4. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt samt färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i kommunikation, språk-, läs- och skrivutveckling respektive matematikutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Kartläggning av kommunikation, språk-, läs- och skrivutveckling, matematikutveckling respektive delaktighet hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 22,5 hp från Speciallärarprogrammet specialisering intellektuell funktionsnedsättning varav 7,5 hp inom specialisering intellektuell funktionsnedsättning.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd