Kursplan - Matematik för grundlärare F-3, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA065
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Första upplagan, Stockholm 2022,
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Webbadresser
Övrigt
Kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning mm från Skolverket.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Första upplagan, Stockholm 2022,
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Webbadresser
Övrigt
Kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning mm från Skolverket.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om den matematik som är central från förskoleklass till och med årskurs 3. Utveckling av studentens grundläggande ämneskunskaper är centralt liksom att kontinuerligt knyta det matematiska innehållet till ämnesdidaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och tillämpa forskningsbaserade ämnesdidaktiska metoder för undervisning av matematik i förskoleklass och grundskolans tidigare år
2. beskriva innehållet av matematik i styrdokument för förskoleklass och grundskolans tidigare år
3. redogöra för matematik ur ett historiskt perspektiv
4. använda ett matematiskt språk och beskriva grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och digitala verktyg
5. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
6. reflektera över problemlösandets roll i matematikundervisning
7. förklara hur barn utvecklar sin förståelse av grundläggande matematiska begrepp och operationer
8. tillämpa forskningsbaserade verktyg för att utvärdera och använda läromedel i matematik
9. kartlägga elevers matematikkunskaper inom taluppfattning och aritmetik och utifrån detta kunna planera för efterföljande undervisning
10. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Olika sätt att beteckna tal med exempel från matematikens historia och från olika kulturer samt exempel från geometrins historia
- Grundläggande begrepp inom områdena taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet, statistik, samband och förändring samt problemlösning
- Lösande av matematiska uppgifter och problem, samt argumentation för lösningar kopplat till de områden som kursen behandlar
- Problemlösandets roll i matematikundervisning
- Olika metoder att demonstrera och laborera i matematik
- Elevers utveckling av förståelse av grundläggande matematiska begrepp och operationer
- Tillämpa forskningsbaserade metoder och verktyg för matematikundervisning
- Läromedel i matematik för förskoleklass och årskurserna 1-3
- Kartläggning av elevers kunskaper samt identifikation och åtgärder för att förebygga svårigheter vid lärande av matematik
- Emotionella aspekter och genusaspekter i lärande av matematik
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 3-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, kartläggning av matematikkunskaper avseende lärandemål 1, 7, 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR2, fältstudierapport, 2 hp, intervju och/eller observation av lärare avseende lärandemål 2 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1,5 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1, 4 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, aktivt deltagande i övningar och redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1, 4, 5 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande på litteraturseminarier avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 0,5 hp, aktivt deltagande på matematikmusikpass avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG krävs VG på TEN1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd