Kursplan - Kvalitativa förskolemiljöer - fördjupade förskolepedagogiska och ämnesdidaktiska perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
PEA111
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Blomsterfesten i täppan
Stockholm : Bonnier Carlsen, 2018 - 34 onumrerade sidor
ISBN: 9789163899041 LIBRIS-ID: 21795728
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 351 sidor
ISBN: 9789127824331 LIBRIS-ID: gqv4cdcqd70chr21
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Värdegrunden i förskolan : samtal om barnkonventionen utifrån litteratur
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 182 sidor
ISBN: 9789144159003 LIBRIS-ID: vb9dcnj9sn4v382s
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 175 sidor
ISBN: 9789151102825 LIBRIS-ID: 6j6dpxx646v8fxs8
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 136 sidor
ISBN: 9789147138241 LIBRIS-ID: 5hkpgb3v39xtj9g7
Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 125 sidor
ISBN: 9789127827943 LIBRIS-ID: p2xrtbffmksx9ljj
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen
Stockholm : Lärarförlaget, [2022] - 128 sidor
ISBN: 9789188149695 LIBRIS-ID: hxzv6z0hfv7zsjcw
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Att arbeta lekresponsivt
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 111 sidor
ISBN: 9789151109411 LIBRIS-ID: zfp5w0xcwh9bkzdt
Böcker
Skönlitteratur
Tomtebobarnen (Åhlén & Åkerlund, 1910)
Plupp och lämlarna (Opal, 1960)
Hemma hos Harald Henriksson
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2018] - 24 onumrerade sidor
ISBN: 9789188279989 LIBRIS-ID: 22413581
Sprätten satt på toaletten (Verdandi, 1970)
ABC (Rabén & Sjögren 1961)
Vitvivan och Gullsippan
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2021] - 41 onumrerade sidor
ISBN: 9789178133062 LIBRIS-ID: 4j295hw62vq46xqc
Pannkakstårtan (Opal, 1984)
Till vildingarnas land [1963] (Bonnier Carlsen, 2019)
Artiklar
Teachers involvement in childrens mathematizing beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480
2018
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget, 2019
URL: Länk
7:1, 64-85
Barns perspektiv och delaktighet i undervisning för hållbar utveckling. ATENA Didaktik, 4(1)
2022
Börja i barnens erfarenheter
Skolverket,
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2009-
URL: Länk
Under threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254
2014
Matematiska och etiska resonemang i förskolan - didaktisk modellering som intervention. Forskning Om Undervisning Och lärande, 12(2), 68-84
2024
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Lanugage Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005
2005
How young childrens play is shaped through common iPad applications: a study of 2 and 4-5 year-olds, Learning, Media and Technology, DOI: 10.1080/17439884.2022.2141252 To link to this article: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.214125
2022
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581
2018
Two frameworks for mathematical reasoning at preschool level
2016
The role of intermediary objects of learning in early years chemistry and physics. Early Childhood Education Journal, 48(5), 585-595
2020
Becoming with bees; generating affect and response-abilities with the dying bees in early childhood education
2020
Webbadresser
Kattresan
Stockholm : Bonnier, [1909] - [17 bl.]
Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s.
ISBN: 978-91-7519-227-7 LIBRIS-ID: 17448782
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Förskolebibliotek - väcker läslust? : En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
Västerås : 2020 - 93
URL: Länk
Referenslitteratur
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Den lekande undervisande förskolläraren : lekresponsiv undervisning i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 160 sidor
ISBN: 9789144162379 LIBRIS-ID: wc9lj3kjtvfdl1jh
Digitalt meningsskapande i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget, [2020] - 207 sidor
ISBN: 9789188149473 LIBRIS-ID: 1czxfh78zdwx9x78
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Den inkluderande förskolan : en handbok
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 247 sidor
ISBN: 9789144132990 LIBRIS-ID: s4r9zkq4qv3kl6wc
Undervisningsstrategier i förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 242 sidor
ISBN: 9789144137469 LIBRIS-ID: 8mf6dw5q6zg2fw4t
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesdidaktiska kunskaper med fokus på kvalitativa och hållbara miljöer för undervisning, lärande och utveckling i förskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla kritiskt tänkande kring hur pedagogiska resurser skapar förutsättningar för barns lärande och meningsskapande i förskolan, samt att tillägna sig fördjupad förmåga att självständigt och systematiskt analysera, värdera och skapa förutsättningar för en hållbar förskola. Vidare syftar kursen till att fördjupa studentens kunskap och medvetenhet om förskollärarprofessionens komplexitet och en hållbar utbildning för förskolebarn i en föränderlig omvärld.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om förskolans holistiska perspektiv på hållbar utbildning och undervisning, som främjar barns lek, lärande och utveckling, i relation till såväl förskolepedagogisk som ämnesdidaktisk forskning
2. tillämpa fördjupad ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap inom språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer
3. visa förmåga att planera och genomföra undervisning som främjar barns lek, nyfikenhet, intressen, utveckling och lärande
4. utifrån olika teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv visa förmåga att analysera barns möjligheter till lek, lärande och utveckling i olika situationer och miljöer
5. visa fördjupad förmåga att kritiskt välja och använda verktyg, såväl analoga som digitala, i förskolans utbildning och undervisning med medvetna ämnes- och förskoledidaktiska överväganden
6. problematisera kvalitet och hållbar utveckling som begrepp i relation till förskolans utbildning
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Fördjupade ämneskunskaper i språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer för undervisning i förskola
- Befästande kunskaper om hållbar utveckling i relation till ämnesdidaktik för undervisning i förskola
- Observera, planera, genomföra, dokumentera, utvärdera, analysera, och utveckla lärmiljöer och undervisning
- Barnkultur ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Plats, rum och situation som kvalitativa lärandemiljöer
- Intersektionella och normkritiska perspektiv på förskolans lärandemiljöer
- Estetiska uttrycksformer som utgångspunkt och redskap för att gestalta, kommunicera och utveckla kunskap inom olika ämnesområden
- Analoga och digitala verktyg och medier som främjar barns utveckling, lärande och digitala kompetens
- Olika teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i förskolan
- Språkstimulerande lärandemiljöers betydelse för en- och flerspråkiga barns utveckling och lärande
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan, samt
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2, 4, 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, aktivt deltagande i genomförande och utvärdering av gruppuppgift avseende lärandemål 1-3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 7,5 hp, fältstudierapport med muntlig gruppexamination och skriftlig individuell examination avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1, HEM1 och FSR1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd