Kursplan - Hållbar förskola
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA110
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
En likvärdig och hållbar förskola : rolig, trygg och lärorik utbildning och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2024] - 272 sidor
ISBN: 9789147148950 LIBRIS-ID: 1k67rp0mzn76tpfg
Förskolans arbete med hållbarhet
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 221 sidor
ISBN: 9789144152059 LIBRIS-ID: 6lf2s6lw4m3t0v9p
Artiklar
Barnkonventionen: FN:s konventionen om barnets rättigheter
UNICEF Sverige, 2018
Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling : ”så att det bli snällt där i världen”
Lärarstiftelsen, Lärarförbundets vetenskapliga råd, Lärarförlaget, 2022
URL: Länk
10:2, 88-108
Förskollärares mångfasetterade motiv för undervisning om hållbarhet. Nordisk barnehageforskning. Nordic early childhood educational research. Vol. 19, No.3, 2023, s. 104-124
2023
URL: https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/view/345/568
Business as usual? Or transformative and transactive teaching leading towards the Agenda 2030 goals in Swedish Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 9(1), p. 94-109
2021
Referenslitteratur
Building a conceptual framework for an ESD-effective school organization. The Journal of Environmental Education 2020, VOL. 51, NO. 6, 400-415
2020
Barns delaktighet och inflytande : hållbar utveckling i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2022] - 95 sidor
ISBN: 9789177413295 LIBRIS-ID: 8q8dvbj261wbqm2r
Det hållbara ledarskapets komplexitet: En etisk utmaning för utbildningsektorn. I: M. Uljens (red.) Pedagogiskt ledarskap: Teori, forskning och skolutveckling (s. 77-102)
Vasa Åbo Akademi, 2015
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att kritiskt diskutera och reflektera över hur undervisning och utbildning för en hållbar utveckling kan möta dagens utmaningar i en föränderlig värld. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att självständigt analysera, värdera och skapa förutsättningar för utbildning och undervisning för en hållbar förskola med hög kvalité.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om förskollärarprofessionens komplexitet i relation till en föränderlig värld
2. visa fördjupad kunskap om och förmåga att kritiskt analysera, reflektera kring och värdera det egna ledarskapet
3. visa förmåga att identifiera och motivera sitt eget behov av ytterligare kunskap och kompetens inom utbildning och undervisning för hållbar utveckling utifrån de tre dimensionerna
4. visa färdigheter att självständigt och i samverkan med andra analysera och planera, för utbildning och undervisning för hållbar utveckling med syfte att stärka förskolans systematiska kvalitetsarbete
5. visa tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och god språklig framställning
Innehåll
- Förskollärarprofessionen och ett professionellt ledarskap
- Utbildning och undervisning för hållbar utveckling utifrån social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet
- Systematiskt kvalitetsarbete
- En likvärdig förskola
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande.
Därtill ställs krav på Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 2 hp, projektrapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd