Kursplan - Teori och metod i specialpedagogisk forskning - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA152
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik, Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Kvantitativ metod från början
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789144152233 LIBRIS-ID: gw0btwk7d1t7krk9
Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 155 sidor
ISBN: 9789144121970 LIBRIS-ID: s2nkmjdnqc20vgd7
Teori i examensarbetet : en vägledning för lärarstudenter
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 110 sidor
ISBN: 9789144143798 LIBRIS-ID: q415xtzxnpnl5w35
Kompendier
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Artiklar
Using thematic analysis in psychology
Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101, 2006
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk Pedagogik, volym 25(1), sid 16-35, 2005
Webbadresser
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 9173070084 LIBRIS-ID: 10119502
URL: fulltext
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 174 sidor
ISBN: 9789144129907 LIBRIS-ID: t3czt3n9rwh5fpdb
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Researching children's experiences
New York : Guilford Press, c2009. - xii, 196 p.
ISBN: 9781593859954 LIBRIS-ID: 11492819
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar
Pedagogisk Forskning i Sverige, volym 14 (2), sid 136-142, 2009
Enkätboken
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s.
ISBN: 9789144115450 LIBRIS-ID: 19616911
Kvalitativ forskning från start till mål
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s.
ISBN: 9789144078304 LIBRIS-ID: 13865172
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om hur specialpedagogiska problem kan studeras med avseende på ansats, forskningsprocess och kvalitetskriterier.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar
2. hur forskningsprocessen kan utformas
3. teori och metod i aktuell specialpedagogisk forskning, utifrån vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Forskningsansatser med relevans för specialpedagogisk forskning
- Forskningsprocessen
- Vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
- Teori och metod i aktuell specialpedagogisk forskning
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 45 hp från Speciallärarprogrammet varav 15 hp från specialiseringen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, fältstudie avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd