Kursplan - Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter - speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA151
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Elever med adhd och autism : psykologiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2023] - 209 sidor
ISBN: 9789147144600 LIBRIS-ID: ctdgr11d9pswz4db
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Språkutveckling och språkstörning hos barn. : D. 1 Fonologi, grammatik, lexikon
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s,
Relationär pedagogik - för ett sannare liv : en essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran : exemplet ADHD
Malmö : Malmö universitet, 2020 - 401 sidor
ISBN: 9789178771202 LIBRIS-ID: 4hc8lcqp2r000n5j
URL: Länk
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Artiklar
Diagnosing the Need or in Need of a Diagnosis? Reconceptualizing Educational Need. In K. Scorgie, & D. Sobsey (Eds.), Working with Families for Inclusive Education : Navigating Identity, Opportunity and Belonging (pp. 123-141). Emerald. International Perspectives on Inclusive Education, 10.
2017
The ADHD diagnosis has been thrown out: exploring the Dilemmas of diagnosing children in a school for all. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 671-685.
2021
Referenslitteratur
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Länk
Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp. Utbildning och Demokrati. 21:3, s. 13-33
2012
Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten
2020
ADHD som en samtida kulturdiagnos. Socialmedicinsk tidskrift, 92(1), 56-62
2015
ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267
2017
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om och förståelse av funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter och kunna tillämpa dessa kunskaper vid (special)pedagogiskt utredningsarbete och implementering av stödinsatser till barn och elever i lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
2. redogöra för och reflektera över begrepp och symtombilder relaterade till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och jämföra olika teorier, perspektiv och aktuell forskning gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
4. identifiera implikationer för stödinsatser och specialpedagogiskt arbete i forskning om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
5. tillämpa kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, vid pedagogiskt utredningsarbete innefattande åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser i lärmiljöer
6. redogöra för och visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i lärmiljöer med andra yrkesgrupper till exempel inom elevhälsa
7. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Symtombilder och begrepp
- Teorier, perspektiv och aktuell forskning
- Tvärvetenskaplighet
- Pedagogiskt utredningsarbete och åtgärdsprogram
- Implementering av stödinsatser
- Lagarbete, samverkan och elevhälsoarbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd