Kursplan - Kvalificerade samtal - speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA150
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. planera, genomföra och göra en anamnes för såväl enskilda samtal som gruppsamtal i verksamheter
2. redovisa och diskutera såväl empirisk som teoretisk kunskap om professionella samtal
3. analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
4. visa insikt om betydelsen av interaktion och samverkan med olika samtalspartners
5. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kvalificerade samtal som specialpedagogisk, pedagogisk och psykosocial praktik
- Kartläggande, utredande samtal
- Samtal med barn och unga
- Konsultation, vägledning och rådgivning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
GRU1, gruppuppgift,2 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium avseende lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd