Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogiskt arbete - speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA149
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 148 sidor
ISBN: 9789144138626 LIBRIS-ID: 3fk5gflz1h3rmmfm
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Specialpedagogik för lärare
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 402 sidor,
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 298 sidor,
Kompendier
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Elever i matematiksvårigheter : lärare och elever om låga prestationer i matematik
Lund : Lunds universitet, 2019 - 217 sidor
ISBN: 9789188899477 LIBRIS-ID: q112bsnnnx3z14nr
Artiklar
Self-presentations and intellectual disability
Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), pp.29-44, 2014
Inclusive Classroom Profile (ICP): a cultural validation and investigation of its perceived usefulness in the context of the Swedish preschool
International Journal of Inclusive Education, 2018
Exploring Ways to Design Mathematics Education Promoting Inclusion and Equity for Every Student
In Building Inclusive Education in K-12 Classrooms and Higher Education (pp. 166-181). (25 s), 2023
Common Types of Reading Problems and How to Help Children Who Have Them
The Reading Teacher Vol. 69 Issue 5 pp. 513-522 DOI:10.1002/trtr.1410 © International Literacy Association, 2015
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskaper om vetenskapliga perspektiv och specialpedagogisk verksamhet med betydelse för arbetet som speciallärare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om det specialpedagogiska kunskapsområdet, dess framväxt och vetenskapliga grund
2. redogöra för och reflektera över olika specialpedagogiska perspektiv och forskning i förhållande till specialpedagogisk verksamhet
3. beskriva, analysera och diskutera specialpedagogiskt arbete som speciallärare
4. beskriva och visa god kännedom om olika områden inom specialpedagogiskt arbete och verksamhet
5. beskriva och kritiskt granska förebyggande arbete, kartläggnings- och åtgärdsprocesser samt uppföljningar och utvärderingar inom specialpedagogiskt arbete och verksamhet
6. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Det specialpedagogiska kunskapsområdet och dess vetenskapliga grund
- Ett historiskt perspektiv på specialpedagogik
- Specialpedagogisk verksamhet
- Specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- Kartläggnings- och åtgärdsprocesser
- Utvärdering
- Åtgärdsprogram
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 2, 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL2 och INL3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd