Kursplan - Att arbeta som specialpedagog
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA146
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Främja närvaro : att förebygga frånvaro i skolan
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 186 sidor
ISBN: 9789127822757 LIBRIS-ID: 22450560
Skolutveckling i teori och praktik
Första upplagan. Malmö : Gleerups, [2021] 368 sidor,
Elevhälsa - främja, förebygga, åtgärda 2 uppl
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2022 - 152 sidor,
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 298 sidor,
Artiklar
Webbadresser
Convention on the Rights of Persons with Disabilities
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO.
Vägledning för elevhälsan
URL: https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/barn-och-unga/vagledning-for-elevhalsa/
Referenslitteratur
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar : inkludering och specialpedagogik
Första utgåvan : 2018 - 198 sidor
ISBN: 9789127819115 LIBRIS-ID: 22073361
Stödmaterial för tillgänglig utbildning
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om specialpedagogisk verksamhet, samt fördjupade färdigheter i praktiskt specialpedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap och förståelse inom specialpedagogik, specialpedagogisk verksamhet och praktiskt specialpedagogiskt arbete
2. redogöra för och reflektera över teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete relaterade till inkludering, lagarbete, samverkan, utvärdering, pedagogisk utveckling och ledarskap i olika lärmiljöer
3. beskriva, analysera och kritiskt granska inkluderings- och exkluderingsprocesser i olika lärmiljöer
4. visa fördjupade insikter om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, särskilt i förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete, samt visa god kännedom om hur lagarbete och samverkan kan genomföras
5. visa god kännedom om utvärderingsarbete, redogöra för och reflektera över hur specialpedagogisk verksamhet och praktiskt specialpedagogiskt arbete kan följas upp och utvärderas, samt kritiskt och självständigt genomföra uppföljning och utvärdering av specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiskt arbete
6. visa förmåga att medverka i förebyggande arbete och leda utveckling av pedagogiskt arbete och verksamheters olika lärmiljöer med målet att möta behoven hos alla barn och elever
7. visa självkännedom i arbete som specialpedagog
8. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogikens kunskapsområde
- Teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete
- Tvärvetenskaplighet samt samband mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- Inkludering, lagarbete, samverkan, utvärdering, pedagogisk utveckling och ledarskap i olika lärmiljöer
- Inkluderande och exkluderande processer och lärmiljöer
- Lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, särskilt inom elevhälsa
- Uppföljning och utvärdering innefattande bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- Ledarskap samt hur man som specialpedagog kan bedriva förebyggande arbete och leda utveckling av pedagogiskt arbete och verksamhet i olika lärmiljöer
- Undanröja hinder och svårigheter samt stödja barn och elever i behov av särskilt stöd
- Självkännedom
Särskild behörighet
Speciallärarexamen på avancerad nivå, kurs i samtalsmetodik på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp samt kurs i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp. Därtill ställs krav om kurs/kurser i kvalificerade samtal och/eller samtalsprocesser på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
FRS1, fältstudierapport, 5 hp, fältstudie avseende lärandemål 5-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid samtliga kursträffar avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd