Kursplan - Förskolan i samverkan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA378
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kommunikation med vårdnadshavare : en professionell kompetens i förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 154 sidor
ISBN: 9789144136370 LIBRIS-ID: s5zqxfnmqwqkx7zh
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 288 sidor
ISBN: 9789144132266 LIBRIS-ID: fqpt0g49cpgwqpc6
Hem och förskola : samverkan i förändring
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2020] - 142 sidor
ISBN: 9789147126514 LIBRIS-ID: bnjpqrkg83050cr9
Skollagen
Svensk författningssamling,
Artiklar
Cooperation between Parents and Preschool Institutions through Different Concepts of Preschool Education. Center for Educational Policy Studies Journal. 7(4), 207 - 226
2017
Förändrade relationer mellan lärare och föräldrar i förskolan - aspekter av en förändrad lärarprofession, Pedagogisk Forskning i Sverige, 19:4-5, ISSN 1401-6788
2014
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1395/1239
Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan, Venue, 7, 1-6. ISSN 2001-788X
2018
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1194320&dswid=9260
Addressing the needs of children of immigrants and refugee families in contemporary ECEC settings: findings and implications from the Children Crossing Borders study. European Early Childhood Education Research Journal 28(1), 10 - 20
2020
URL: https://www.tandfonline.com/doi/epub/10.1080/1350293X.2020.1707359?needAccess=true
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops, seminarier och föreläsningar kan tillkomma.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper kring och förståelse för hur den sociala och kulturella kontexten kan påverka behovet av olika samverkansformer mellan hem och förskola. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera kring förhållandet och ansvarsfördelningen mellan hem och förskola i det moderna samhället relaterat till outtalade normer samt gällande lagstiftning. Kursen syftar även till att studenten utvecklar en medvetenhet kring hur det egna förhållningssättet kan bidra till att skapa jämlika villkor för samverkan med vårdnadshavare/föräldrar i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. definiera, identifiera och kritiskt granska olika samverkansformer mellan förskola och hem, samt visa på utvecklingsmöjligheter för samverkan mellan hem och förskola utifrån den enskilda förskolans sociala och kulturella kontext
2. utifrån ett normkritiskt perspektiv analysera och diskutera samverkan med vårdnadshavare/föräldrar
3. visa på ett empatiskt och professionellt förhållningssätt gentemot vårdnadshavare/föräldrar
4. reflektera kring och diskutera familjens villkor i det moderna samhället med fokus på samverkan med vårdnadshavare/föräldrar i förskolan
5. visa förmåga att kunna problematisera samverkan med vårdnadshavare/föräldrar i förskolan utifrån förskolans uppdrag och juridiska ramar
6. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
7. visa på kommunikativa färdigheter i form av aktivt lyssnande och muntlig framställning
Innehåll
- Samverkansformer och övergångsaktiviteter i förskolan, inklusive introduktion, utvecklingssamtal samt digitala kommunikationsformer
- Familjemönster och familjers villkor i det moderna samhället
- Det kulturella och social sammanhangets betydelse för samverkan med vårdnadshavare/föräldrar i förskolan
- Aktivt lyssnande och muntlig framställning
- Professionalitet i samverkanssituationer
- Juridik för förskolan
Särskild behörighet
150 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Barns samspel och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Förskollärarens uppdrag och ansvar i undervisning och utbildning,
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare,
- 22,5 hp Kvalitativa förskolemiljöer och förskolans utbildning, samt
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 1 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 0,5 hp, aktivt deltagande i övningar avseende lärandemål 2 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd