Kursplan - Programvaruarkitektur
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA506
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Software architecture in practice
3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Addison-Wesley, 2012, cop. 2013 - xix, 589 s.
ISBN: 9780321815736 LIBRIS-ID: 13904999
AADL in Practice: Become an expert in software architecture modeling and analysis
Reblochon Development Company, 2017
Webbadresser
Diagrams and Languages for Model-Based Software Engineering of Embedded Systems: UML and AADL
.,
URL: Länk
Referenslitteratur
Besides the above literature, you can use the following additional resources to complement your study.
Decision Model for Software Architectural Tactics Selection based on Quality Attributes Requirements
URL: Länk
Övrigt
Ytterligare litteratur kan tillkomma under kursens gång
Syfte
En programvaruarkitektur definierar hur ett programvarusystem är uppbyggt, utifrån vilka delar det består av och hur dessa interagerar. Förutom att beskriva topologin för ett system ger programvaruarkitekturen ofta motiveringar till de grundläggande designbesluten genom att beskriva hur systemets delar relaterar till olika systemkrav.
Målet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper om programvaruarkitekturer samt hur de kan dokumenteras och analyseras. Förutom kunskap om programvaruarkitekturer och programvarukvalitet, kommer studenterna att få kunskap om arkitekturstilar och designmetoder som är aktuella inom akademin och industrin.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förstå programvaruarkitekturens roll i olika utvecklingsprocesser,
2. identifiera vilka krav som har störst inverkan på valet av programvaruarkitektur och relaterade kvalitetsattribut,
3. välja lämplig designtaktik och arkitekturstil baserat på kvalitetsattribut,
4. dokumentera programvaruarkitekturer,
5. utvärdera och validera programvaruarkitekturer.
Innehåll
- Programvaruarkitektur - struktur och dynamik
- Kvalitetsattribut för programvara
- Designtaktiker för arkitekturdesign
- Arkitekturstilar
- Dokumentering av programvaruarkitektur
- Språk för arkitekturbeskrivning
- Utvärdering och validering av programvaruarkitektur
Särskild behörighet
180 hp varav minst 60 hp datavetenskap vari ingår 7,5 hp programvaruteknik och 15 hp programmering. Dessutom krävs svenska kurs B/svenska kurs 3 och engelska A/engelska kurs 6. För kurser som ges helt på engelska görs undantag från kravet i svenska kurs B/svenska kurs 3.
Examination
Laboration (LAB1), 3 hp, examinerar lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Salstentamen (TEN1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), 3, 4 eller 5.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med DVA483 Programvaruteknik 3: Programvaruarkitektur och processer och DVA488 Programvaruarkitektur samt med 5 hp mot DVA422 Programvaruteknik 3: Programvaruarkitektur och processer.